:

Szerző: Bodnár Ádám

2004. július 13. 11:57

Robbanás előtt az online játékok piaca

Négy év alatt háromszorosára, 1,1 milliárd dollárra nő az online játékok piaca és ezzel a teljes videojáték-forgalom 10 százalékát adja majd -- áll a Yankee Group előrejelzésében. Jelenleg az online játékok eladásai és előfizetési díjai évente 353 millió dollárt tesznek ki.

Négy év alatt háromszorosára, 1,1 milliárd dollárra nő az online játékok piaca és ezzel a teljes videojáték-forgalom 10 százalékát adja majd -- áll a Yankee Group előrejelzésében. Jelenleg az online játékok eladásai és előfizetési díjai évente 353 millió dollárt tesznek ki.

Az online játékok egyre népszerűbbek lesznek, mivel csökkennek a futtatásukhoz szükséges hardverek árai. Az elkövetkező évek alatt az online kapcsolatra is képes konzolok ára 49 dollárra esik majd vissza -- véli az elemzés. Egyre több és több konzolt kapcsolnak majd az internetre. A felmérés szerint az Egyesült Államokban jelenleg 41,1 millió konzol található, ezek közül 3,3 millió kapcsolódik az internetre, 2008-ban azonban már 8 millió ilyen készülék lesz. A következő generációs konzolok közül a Sony és a Microsoft készüléke egészen biztosan tartalmaz majd hálózati vezérlőt.

A legnagyobb növekedés előtt az ún. masszívan többjátékos internetes játékok -- pl. Everquest, Star Wars Galaxies -- állnak. A Yankee Group szerint egyedül az Egyesült Államokban 5,2 millióan játszanak majd ilyen játékokat 2008-ban, ezzel 556 millió dolláros bevételt termelve. 2003-ban csupán 2,4 millióan játszottak ilyen játékokkal.

A masszívan többjátékos online játékok az Egyesült Államok mellett Ázsiában számíthatnak kiemelkedő sikerre. Noha az amerikai szoftvergyártók a kalózkodás mértéke miatt egyelőre figyelmen kívül hagyják az ázsiai piacot, az előfizetéses rendszerben működő szoftverek esetén ez a jelenség már nem jelent akkora problémát, hiszen a bevétel túlnyomó része nem a program eladásából, hanem az előfizetési díjakból származik. A kínai piac méretei miatt már több fejlesztő figyelmét felkeltette.

Az ázsiai piac vonzerejét növeli, hogy a szélessávú internet penetrációja az itteni országokban a legnagyobb, Dél-Koreában például a háztartások 60 százaléka van felszerelve broadband kapcsolattal, ezzel világelső. Ez a tényező nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a térség már jelenleg is igen sok online játékossal büszkélkedhet és egyre több szolgáltató bukkan fel.

A piackutató cég elemzése szerint a PC-s online játékok sikerének leáldozott. "A PC-s játékosok egyre nagyobb arányban állnak át konzolokra, ami a PC-s játékok értékesítéséből származó bevételek csökkenéséhez vezet. Az online játékok előfizetési díjai azonban növekednek, a kiskereskedelemben értékesített játékok forgalma pedig csökken" -- mondta Michael Goodman, a Yankee Group vezető elemzője.

a címlapról