:

Szerző: Bizó Dániel

2004. július 5. 14:29

Japán uralom a digitális kamerák hatalmas ütemben duzzadó piacán

[Nikkei Business Publications] Miután a világ digitális kamerapiacának 80 százalékát uraló japán elektronikai óriásvállalatok közzétették 2003-as pénzügyi jelentéseiket, Ken Nakamura, a Nikkei publikációinak egyik szerkesztője összesítette az azokban nyilvánosságra került adatokat.

[Nikkei Business Publications] Miután a világ digitális kamerapiacának 80 százalékát uraló japán elektronikai óriásvállalatok közzétették 2003-as pénzügyi jelentéseiket, Ken Nakamura, a Nikkei publikációinak egyik szerkesztője összesítette az azokban nyilvánosságra került adatokat.

Ezek alapján kiderül, hogy saját márkanév alatt a japán gyártók 40,45 millió darab digitális fényképezőgépet adtak el a tavalyi pénzügyi év (áprilistól márciusig) során, mely 71 százalékkal haladja meg az előző évit. A gyártók az idei pénzügyi évben 52 százalékkal többet, 61,5 millió darabot terveznek leszállítani. Bár a növekedési mutató közel húsz százalékponttal csökkent, a bővülés így is példátlan ütemű.

Ennek valamelyest ellentmond, hogy a Camera and Imaging Products Association (CIPA) által januárban közzétett adatok alapján a 2004-es naptári évben 60,9 millió darab gép leszállítása várható, mely csak 40,3 százalékkal haladja meg a szövetség tavalyi adatait.

A vállalatokat tekintve az egyelőre piacvezető Sony mellett kiemelkedően szerepelt a Canon. A vállalat pénzügyi jelentése alapján a cég az idei naptári évre 15,2 millió digitális fényképezőgép eladását várja, ami 76,7 százalékkal haladná meg az egy évvel korábbi adatot. 2003-ban a Canon 100 százalékos növekményt produkált a területen, mely egyértelműen a legnagyobb mértékű a hat meghatározó gyártó között.

Bár a naptári és a pénzügyi év a japán cég esetében jelentősen eltér, a Canon előrejelzései mindenhol meghaladják a várhatóan idén trónfosztott Sonyét. A Sony várakozásai szerint 15 millió darab kamerát fog leszállítani, mialatt a harmadik Olympus 48,6 százalékkal 11 millióra tervezi bővíteni forgalmát.

A Sanyo, az OEM piac legnagyobb szereplője szintén kedvező kilátások elé néz. 2003-ban 85 százalékkal 11,1 millióra növelte termelését és az idei évre is 80 százalékot meghaladó bővülést vár, körülbelül 20 millióra növelve az előállított digitális kamerák számát. Ezzel mind a Canon, mind a legfőbb vásárlói, az Olympus és Nikon növekedési ütemét túlszárnyalja.

Az Olympus tervei szerint emelni fogja saját termelését, így a Sanyo számára lehetséges, hogy nehézséget fog okozni a jövőben a terjeszkedés ilyen mértékű fenntartása. Yichiro Furuse, a Sanyo pénzügyi vezére elmondta, hogy vállalata 2004-ben Japánon kívül új ügyfelekre fog találni.

A japán gyártók eladásainak alakulása 2002-2004
Megjegyzés: A Canon adatai naptári évre vonatkoznak, forrás: Nikkei BP

A japán digitális kamerapiac telítődni látszik, így a gyártóknak egyre intenzívebben a külföldi eladásokra kell összpontosítani erejüket. A CIPA várakozásai szerint a vállalatok exporthányada 2004-ben 84,5 százalék lesz, 3,9 százalékponttal haladva meg az egy évvel korábbit. A legmagasabb ismert mutatót 86 százalékával a Nikon produkálta tavaly, míg a Casio zárta a sort 61 százalékkal.

A kedvező középtávú kilátások ellenére a májusi eladások a vártnál gyengébbre sikerültek, állítja az RBC Capital Markets. A háromhónapos mozgóátlag mindössze 3 százalékkal 4,9 millió darabra emelkedett, mely lényeges lassulás az áprilisi 12 százalékhoz képest. A cég egyik képviselője elmondta, hogy az érett észak-amerikai és japán piacokon számítottak a bővülés ütemének visszaesésére, az európai és ázsiai eladások gyengélkedése ugyanakkor meglepetést okozott. A 45-50 százalékos növekedés mellett 75-80 millió darabos eladás még teljesülhet év végére, bár ennek bizonytalansága kétségkívül nőtt.

a címlapról