:

Szerző: Bodnár Ádám

2004. május 28. 14:55

Túlkínálat és kíméletlen árverseny a merevlemezek piacán

A Credit Suisse First Boston prognózisa szerint a közeljövő nem sok jót tartogat a merevlemezek gyártóinak: noha a piacon a kereslet nagy, az árverseny igen intenzív, ami felemészti a cégek nyereségét.

A Credit Suisse First Boston prognózisa szerint a közeljövő nem sok jót tartogat a merevlemezek gyártóinak: noha a piacon a kereslet nagy, az árverseny igen intenzív, ami felemészti a cégek nyereségét. A CSFB elsősorban a nagyvállalati felhasználásra szánt, szerverekben használatos merevlemezek szegmensében vár gyilkos csatát.

A befektetési bank jelenleg semlegesre értékeli a Maxtort és a Seagate Technologyt és "felülteljesít" minősítést adott a Western Digitalnak, mivel utóbbi vállalat elsősorban az asztali PC-kben használatos meghajtókra koncentrál, így kevéssé érintik érzékenyen a nagyvállalati szegmensben történő árverseny kellemetlen hatásai.

John Donovan, a TrendFocus piacktutató cég alelnöke úgy véli, a merevlemezek gyártói nem tanultak a múltban elkövetett hibáikból, a piacon túlkínálat van, amely lenyomja az árakat. Donovan szerint a jelenleg is tartó második negyedévet több gyártó is veszteséggel zárja majd, az év második részére azonban javulhat a helyzet.

Tavaly az iparági szakértők egyöntetűen pozitívan nyilatkoztak a merevlemezpiac kilátásairól, a termékek iránti kereslet látványos növekedését várták, ami be is következett, elsősorban a szórakoztató-elektronikai felhasználásra -- videorögzítőkbe, zenelejátszókba -- szánt meghajtók esetében beszélhetünk drámai robbanásról. A piac eközben konszolidálódik, emlékezetes, hogy a Quantum pár éve eladta merevlemez-üzletágát a Maxtornak, az IBM pedig a Hitachinak passzolta le veszteséget termelő merevlemezes divízióját.

A Maxtor elnök-vezérigazgatója elismeri, hogy a gyártóknak az asztali felhasználásra szánt meghajtók esetén túlkínálattal, a nagyvállalat termékek esetén pedig kíméletlen árversennyel kell szembenéznie, noha a kereslet valóban növekedik. A Maxtor az első negyedévben 13,6 millió merevlemezt értékesített, míg egy évvel korábban csupán 12,4 millió meghajtót adott el, nettó nyeresége mégis harmadára, 9,2 millió dollárra csökkent.

A CSFB szerint a gyártóknak további konszolidációra kell számítania, a kialakult helyzetet pedig az új termékek bemutatása, illetve a kereslet szezonális fellendülése oldhatja meg. Amint az ismert, a második naptári negyedév az informatikai piacon hagyományosan a leggyengébbnek számít.

a címlapról