Új noteszgép az Albacomp kínálatában
Stacy Smith |
2004 végére a vezeték nélküli hot spot-használók száma várhatóan 30 millióra nő, ami háromszorosa a 2003-as év 9,3 milliós adatának. Az Intel mára világszerte megközelítőleg 30 ezer nyilvános hot spotot vizsgált be és 2004 végéig több mint 10 ezer további hot spot ellenőrzését tervezi -- mondta el Smith. Az Intel-vezető becslései szerint 5 év múlva világszerte 70 millióan használják majd a vezeték nélküli szolgáltatásokat.
Emlékezetes, hogy az Intel tavaly márciusban jelentette be vezeték nélküli hálózati vezérlőt is tartalmazó Centrino alkatrészcsaládját a noteszgépek számára. Ez olyan lökést adott a nyilvános hozzáférési pontok terjedésének, amire senki sem számított. Smith elmondása szerint a Centrino-érát megelőzően Londonban összesen 2 nyilvános hot spot létezett, ma már számuk megközelíti a 2 ezret. Az EMEA régióban mintegy 8 ezer bevizsgált hot spotot tartanak nyilván.
Az Intel számításai szerint 2004-ben a hordozható számítógépek eladási aránya a teljes PC-piachoz viszonyítva világszerte hozzávetőlegesen 30 százalék lesz. A notebook eladások nagymértékben megnőnek, a leggyorsabban növekvő szegmenst a végfelhasználói vásárlások jelentik majd. 2003 és 2004 között a kelet-közép-európai és afrikai régióban rendkívül nagy arányú, évi 40 százalékos növekedést mutatott a notebook eladások aránya.
2003-ben a magyar piacon a noteszgépek aránya már több mint 21 százalékot tett ki, az idén az arány várhatóan eléri a 25 százalékot. Becslések szerint a mobil számítógépek magyarországi piaca idén mintegy 30 százalékkal nő, s a tervezett értékesítési darabszám meghaladja a 80 ezret. Az Albacomp az idén mintegy 7 ezer noteszgép eladásával számol, tavaly a vállalat 3600 notebookot adott el.
"Magyarországon inkább üzleti célból használják a notebookokat, és jellemzően a desktop gépeket váltják ki egy-egy új noteszgép vásárlásakor, így ma még nem a mobilitás szempontjai az elsőrendűek. Az erős CPU és videovezérlő a legfontosabb a magyar vásárlóknak, ezután következik a súly, a méret, és az akkumulátor használati ideje" -- mondta Deme Csaba. "A Centrino jelenti a jövőt, de a magyar vásárlási és felhasználási szokásokat nézve tényleg csak a jövőt. 2004 végére várjuk, hogy a vevői szokások megváltozzanak" -- tette hozzá Deme, aki szerint a magyar piac hagyományosan mintegy fél év lemaradásban van a nyugat-európai vagy amerikai piachoz képest.