Nem elég kelendőek a Nokia mobiltelefonok
Jorma Ollila |
A Nokia korábban úgy becsülte, hogy az idei első negyedévben a forgalom a tavalyi év azonos időszakához képest 3-7 százalékkal emelkedik. A vállalat azt is közölte, hogy a részvényenkénti eredmény 17 eurocent körül alakul, korábban a Nokia 17-19 eurocent közötti részvényenkénti eredményt várt. A hír sokkolta a befektetőket, a Nokia részvényeinek árfolyama a New York-i tőzsdén tegnap 19 százalékkal csökkent, a helsinki börzén pedig 17 százalékot esett vissza.
Elemzők már korábban is figyelmeztettek, hogy a Nokia termékeinek csökken a vonzereje, tavaly a cég piaci részesedése csökkenésnek indult. Szakértők úgy vélik, a finn vállalat termékeinek fejlesztésénél figyelmen kívül hagyja a fogyasztói igényeket. A vevők egyre inkább igénylik a nagy kijelzővel rendelkező, széthajtható telefonokat, a Nokia pedig figyelmen kívül hagyja ezt a trendet -- állítják elemzők.
Jorma Ollila, a Nokia elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat felkészült a termékválasztékának átformálására. A finn cég az idén várhatóan 40 új mobiltelefont mutat be. "Az első negyedéves termékkínálatunk nem volt a legerősebb, de az év során, az új termékek megjelenésével ez változhat" -- mondta Ollila.
A vállalat vezetője elismerte, hogy a Nokia nem teljesítette az elvárásokat: a becslések szerint az első negyedévben a globális mobitelefon-eladások 25 százalékkal emelkedtek, eközben a Nokia által értékesített készülékek száma csak 19 százalékkal nőtt. A vállalat szerint a jelenség oka, hogy a középkategóriás mobiltelefonjai nem voltak elég vonzóak.
Tavaly a Nokia részesedése a globális mobiltelefon-piacon 35,1 százalékról 34,7 százalékra csökkent -- derül ki a Gartner adataiból. A második helyzett Motorola szintén csökkenő részesedéssel kellett szembenézzen, az amerikai gyártó 2002-ben még a piac 16,9 százalékát birtokolta, tavaly azonban csak 14,5 százalékos részesedést szerzett. A harmadik helyet a Samsung szerezte meg, a koreai cég 9,7 százalékról 10,5 százalékra növelte a részesedését, a negyedik helyezett Siemens 8 százalékos részesedését 8,4 százalékra tudta feltornázni.
Noha a Sony Ericsson a gyártók rangsorában az ötödik helyen végzett és meg tudta előzni az LG-t, a svéd-japán vegyesvállalat piaci részesedése 5,4 százalékról 5,1 százalékra csökkent. A hatodik helyezett LG Electronics látványos növekedést produkált: a koreai cég 3,2 százalékról 5 százalékra emelte piaci részesedését.