A recessziós hangulatnak vége, a vállalatok ismét növekedési pályára állnak
A világ legnagyobb vállalatait irányító vezetők 80 százaléka a költségcsökkentés helyett immár a növekedést tekinti elsődleges céljának -- derül ki a tegnapi nap folyamán az IBM Business Consulting Services által közzétett kutatás eredményeiből. A legtöbb vezér az elmúlt két évben eszközölt költségcsökkentések mértékét elégségesnek véli, és a gazdasági kilátásokat kedvezőnek érzékelve a növekedési és befektetési lehetőségek kiaknázására összpontosít.
Ez az új hangulat régiótól és iparágtól függetlenül jelentkezett a csúcsvezetők körében. Kétharmaduk a következő években kifejlesztett új termékek hatására növekedést vár, több mint felük pedig új piacokra való belépést tervez, szintén növekedési szándékkal. Kínát és az ázsiai régiót a terjeszkedés kulcspiacaként említették.
A célok elérése érdekében a vezetők 90 százaléka szükségesnek látja a szervezeti átalakítást, mellyel a vevői igényekre való reagáló-képesség növelését kívánja megvalósítani. Körülbelül felük várakozásai szerint a vállalat egészét érintő változásokkal lesznek elfoglalva a következő két évben.
Az egyik legnagyobb telekom vezérének véleménye jellemzi talán a legjobban a változásokat: "Támadó állásban vagyunk, annyi piacra lépünk be, amennyire csak lehetséges."
A vezérigazgatók többsége azonban komoly akadályokat lát a növekedési potenciál lehető legjobb kihasználása előtt. Legtöbbjük nem találja elég piacközelinek, rugalmasnak a szervezetet, hogy felismerje és éljen a kínálkozó piaci lehetőségekkel. Ezért 80 százalékuk a következő 5 év legfőbb feladatának a válaszképesség megteremtését tekinti. Jelenleg 13 százalékuk értékelte kiemelkedően válaszképesnek a vállalatát. A három legfőbb fenyegetésre való gyors reagálásra kevesebb, mint 10 százalék tartja képesnek a szervezetét.
Válaszképesség alatt elsősorban a vevők jobb megértése rejlik a legtöbb vezető számára. Majdnem 60 százalékuk az igények változására a valós idejű reagálást jelölte meg kívánatos célként, míg valamivel több mint felük a termékek személyre szabottságának növelését jósolja egyes piaci szegmensekben.
A másik legfőbb gátló tényezőként az alkalmazottak szakértelmének, képességeinek és vezetői, vezéri alkalmasságuk elégtelenségét jelölték meg. Háromnegyedük a dolgozók továbbképzését a siker egyik kritikus tényezőjeként tartja számon. Elmondásuk szerint a megfelelő munkaerőből hiány van a piacon, és ezért sokszor az újoncok képzésével kénytelenek orvosolni a problémát.
A valaha végzett legnagyobb vezetői felmérés során 456 vezérigazgatóval készítettek interjút, akik területi és iparági eloszlás szerint reprezentatív mintának minősülnek.