:

Szerző: Vörös Péter

2004. február 20. 15:33

Egyre nő a DSL-szolgáltatók részesedése az amerikai broadband piacon

Az Egyesült Államokban korábban egyértelműen a kábel TV-társaságok uralták a szélessávú internetpiacot, de az utóbbi időben egyre jobban jönnek fel a DSL szolgáltatást nyújtó telefonvállalatok. A kábeles szolgáltatók a növekedés lassulásáról számolnak be, míg a nagy DSL-szolgáltatók rekordszintű emelkedést várnak az idén.

Az Egyesült Államokban korábban egyértelműen a kábel TV-társaságok uralták a szélessávú internetpiacot, de az utóbbi időben egyre jobban jönnek fel a DSL szolgáltatást nyújtó telefonvállalatok. A kábeles szolgáltatók a növekedés lassulásáról számolnak be, míg a nagy DSL-szolgáltatók rekordszintű emelkedést várnak az idén.

A négy legnagyobb kábel-TV vállalat -- a Comcast, a Time Warner Cable, a Cox Communications és a Charter Communications -- közölte, hogy az utolsó negyedévben lelassult a broadband előfizetők számának növekedése. Ezzel szemben az SBC Communications és a Verizon Communications regionális telefonszolgáltatók a kábel-TV társaságok virágkorát idéző erősödésre számítanak.

Egyelőre a kábel-TV szolgáltatók uralják a broadband piac 64 százalékát, azonban ez a részesedés várhatóan csökkenni fog a következő években, mivel a telefontársaságok jelentős sikereket érnek el az árérzékenyebb fogyasztók körében a lassúbb, de egyben olcsóbb DSL szolgáltatások révén. Az amerikai kábel-TV társaságoknak jelenleg 16 millió broadband előfizetője van.

A nagy sebességű internetszolgáltatás kulcsfontosságú piac mind a kábel-TV, mind a telefontársaságok számára, mivel nagy haszonrést biztosító üzletről van szó, amelynek révén további szolgáltatásokat nyújthatnak a fogyasztóknak.

Az elemzők szerint nem meglepő a kábel-TV szolgáltatók esetleges visszaesése, bizonyos értelemben a kábel-TV a saját sikerének eshet áldozatul: a kábeles iparág nagyon gyorsan uralkodóvá vált a gyorsan növekvő piacon és egyes területen a 30 százalékot is elérte a penetrációs arány.

A negyedik negyedéves adatok azonban gyengülésre utalnak: a Comcast előfizetői létszáma 154 ezerrel emelkedett ebben időszakban, szemben a harmadik negyedévben elért 190 ezres növekedéssel. A Time Warner Cable új broadband előfizetőinek száma 182 ezerre csökkent szintén 190 ezerről. A Coxnál a 169 ezerről 144 ezerre csökkent az új előfizetők száma, míg a Charternél 140,7 ezerről 88 ezerre csökkent ez a statisztikai adat.

Az SBC ezzel szemben 378 ezer új broadband előfizetőt regisztrált a negyedik negyedévben, szemben az előző negyedéves 365 ezerrel, a cégnek így már több mint 3,5 millió szélessávú internetet használó előfizetője van.

Az SBC az ősszel megszüntette bevezető ajánlatát a legtöbb ügyfél esetében, ami lényegében azt jelentette, hogy az ár 26,95 dollárról (~ 5500 Ft) 29,95 dollárra (körülbelül 6200 Ft-ra) emelkedett. Februárban a cég bevezette a kábel-TV szolgáltatókhoz hasonló sebességű, 3 Mbit/s-os szolgáltatását, amelynek ára havi 44,95 dollár (körülbelül 9300 Ft). A Verizon broadband előfizetőinek száma 203 ezerrel nőtt a negyedik negyedévben, szemben a harmadik negyedévben elért 185 ezres emelkedéssel.

A növekedés lassulásával a kábel-TV vállalatok új eszközökhöz nyúlnak piaci részesedésük megvédése érdekében. Carl Vogel, a Charter elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat hamarosan bemutatja olcsóbb, bár némileg lassúbb szolgáltatáscsomagját. A Comcast tavaly ősszel megpróbálkozott az árcsökkentésekkel az olyan területeken, ahol a DSL-szolgáltatók jól szerepelnek: a kampány neve "DSL Switch Campaign" [Válts DSL-re] volt.

A kábel-TV szolgáltatók eddig elutasították az ugynevezett sávos (tiered) árazást -- amelynek lényege az, hogy a szolgáltatás sebességével arányosan olcsóbban nyújtják a hozzáférést --, mivel lényegében ugyanannyiba kerül a szolgáltatás, a bevétel viszont jelentősen különbözik.

Kanadában -- ahol a szélessávú internet penetráció magasabb mint az USA-ban -- a sávos rendszer széles körben elterjedt. A két legnagyobb kanadai kábel TV-szolgáltató, a Rogers Communications és a Shaw Communications egyaránt kínál sávos árazást.

Mindkét kanadai szolgáltató broadband penetrációja magasabb a vezető amerikai cégekénél, bár a különbség nem túl nagy. A Shaw a kábel-TV előfizetők 45 százalékának nyújt broadband szolgáltatást, míg a Rogersnél ez az arány 34 százalék. A vezető amerikai kábel-TV szolgáltatóknál az arány a következő: Comcast 25 százalék, Time Warner 29 százalék és Cox 31 százalék.

a címlapról