A Sony a digitális kamera eladások jelentős növekedését tervezi
A Sony hétfőn bejelentette, hogy a 2005. márciusában záruló pénzügyi évben a digitális kamera forgalom volumenének 40-50 százalékos növelését tervezi. A szakértők várakozásai szerint jelentős túlkínálatra és ennek következtében az árak erős visszaesésére lehet számítani.
A 2004. márciusában véget érő pénzügyi évben a Sony 10 millió digitális kamera értékesítésére számít, a következő pénzügyi évben az eladások elérhetik a 14-15 milliót. A globális kereslet emelkedése miatt a cég hamarosan beindítja a nagyüzemi termelést Kínában, míg a felkelő nap országában, Japánban várhatóan 30 százalékkal növeli termelését a vállalat.
A Sony és a Canon fej-fej mellett áll a globális digitális kamera piacon, mindkét cég részesedése 20 százalék körül van. A Canon januárban közölte, hogy az idén 15 millió digitális fényképezőgépet tervez eladni világszerte.
"A Sony digitális kamera üzletágának forgalma várhatóan emelkedik, nyeresége viszont csökken" -- mondta Satoru Oyama, a Lehman Brothers elemzője. "Korábban a cégnek sikerült a konkurencia árait meghaladó szinten értékesíteni Cybershot fényképezőgépeit, ez azonban ma már nincs így."
Az elemzők arra számítanak, hogy a globális digitális kamera piac legalább 20 százalékkal nő az idén és eléri a 60 milliós szintet. Tavaly a forgalom volumene 50 millió darab körül alakult.
"Az eladások volumenének további emelkedésére számítunk az olyan növekvő piacokon, mint Európa és Ázsia, különösen Kína" -- mondta Junko Sato a Sony szóvivője.
Az elmúlt hetekben a Sony, a Fuji Photo Film és a Nikon egyaránt panaszkodtak a nyereség csökkenése miatt, ami mögött elsősorban a digitális kamerák árcsökkenése áll. Elemzők szerint ez a trend tovább erősödik a közeljövőben: "A termelés növekedése és az új modellek megjelenése miatt egyre csökkennek az árak" -- véli Oyama.
Ryohei Takahashi, a UBS Warburg elemzője úgy véli, hogy az idén az árak mintegy 20 százalékkal esnek vissza, míg tavaly 15 százalékos volt az árcsökkenés.
Az árháborút több gyártó (köztük a Nikon) úgy szeretné elkerülni, hogy növeli jelenlétét a digitális SLR (single-lens reflex, egy lencsés tükörreflexes) kamerák szegmensében. Az SLR kamerák többnyire komoly felhasználókra kihegyezett, cserélhető lencsés, drága modellek, amelyek magas haszonrést tesznek elérhetővé a gyártók számára.
A japán gyártók a lényegében telített hazai piac mellett egyre nagyobb figyelmet fordítanak az exportpiacokra. A szakértők szerint a legnagyobb növekedés Európában és az Ázsia/Csendes-óceáni régióban (Japán nélkül) várható. Az USA-ban az Eastman Kodak és a Hewlett-Packard piaci részesedése emelkedett az utóbbi időben.