:

Szerző: Vörös Péter

2004. február 16. 14:16

A Kodak további előretörést tervez az amerikai digitális kamerapiacon

Az Eastman Kodak az ünnepi szezonban az összes japán riválisát legyőzte az amerikai digitális kamerapiacon, az idén a cég szeretné először leelőzni az első számú vetélytárs Sonyt. A Kodak átállása a digitális világra sokáig elég lassan haladt, korábban a Sony, a Canon, az Olympus és a Hewlett-Packard is nagyobb részesedéssel rendelkezett a világ legnagyobb digitális kamerapiacán.

Az Eastman Kodak az ünnepi szezonban az összes japán riválisát legyőzte az amerikai digitális kamerapiacon, az idén a cég szeretné először leelőzni az első számú vetélytárs Sonyt. A Kodak átállása a digitális világra sokáig elég lassan haladt, korábban a Sony, a Canon, az Olympus és a Hewlett-Packard is nagyobb részesedéssel rendelkezett a világ legnagyobb digitális kamerapiacán.

A vállalat nehézségei már csak azért is figyelemre méltóak, mert 1976-ban a Kodak fejlesztette ki a világ első digitális kamera prototípusát. Az utóbbi időben azonban kezd javulni a cég helyzete: piackutatók szerint a Kodak novemberben és decemberben is megelőzte a Sonyt, amely az utóbbi öv évben a legnagyobb digitális kameracég volt az amerikai piacon. "Célunk az első hely megszerzése 2004-ben" -- mondta Nancy Carr, a Kodak globális hirdetési igazgatója.

A cég a múlt héten az éves International Photo Marketing Association kiállításon Las Vegasban mutatta be legújabb EasyShare kameráit, amelyek ára 129-499 dollár (27-103 ezer Ft) között van. Az új fényképezőgépek természetesen kompatíbilisek a Kodak docking rendszerével, amely automatikusan feltölti a PC-re a képeket, miközben újratöltődik az akkumulátor.

A szakértők a Kodak jó év végi szereplését részben az EasyShare rendszernek tulajdonítják. Ez a fotók átvitelét és kinyomtatását megkönnyítő rendszer, amelynek része egy dokkoló állomás, amely a PC-re csatlakoztatható és meggyorsítja és egyszerűbbé teszi a felvételek áttöltését a kameráról a PC-re, és egyúttal feltölti a kamera akkumulátorát.

A Kodak bízik abban, hogy az EasyShare révén sikerül azt elérni, hogy a digitális fényképezőgép-felhasználók a Kodak fénykép-laboratóriumait használják, ill. otthon Kodak papírra fognak nyomtatni. Azonban a digitális fényképek papírreprodukciói eddig nem nőttek olyan gyorsan, ahogyan azt a Kodak (és általában az ipar egésze) szerette volna.

Az iparág előtt álló egyik legnagyobb kihívás most az, hogy egyszerűbb legyen a fényképek nyomtatása, akár online, akár bolti szolgáltatások révén vagy otthoni nyomtatással. A digitális kamera tulajdonosok több mint felének van hagyományos fényképezőgépe is az egyszerű feldolgozás és nyomtatás miatt.

Az IDC piackutató vállalat szerint az USA-ban tavaly a digitális kameraeladások először haladták meg a hagyományos fényképezőgépek forgalmát, a Sony részesedése 22 százalék volt ezen a piacon, szemben a 2002-es 24 százalékkal.

Az IDC adatai arról tanúskodnak, hogy a Kodak tavaly már a második helyen állt, 18 százalékos részesedéssel, míg 2002-ben még "csak" 13 százalék volt a vállalat részesedése az amerikai digitális kamerapiacon. A képzeletbeli dobogó harmadik helyén a Canon állt 15 százalékkal, a negyedik helyen az Olympus végzett 12 százalékkal, míg a Hewlett-Packard 8 százalékos részesedése csak a hatodik helyhez volt elegendő az ötödik Fuji mögött.

A Kodak azt tervezi, hogy 3 milliárd dollárt fektet a digitális piacokba a következő három évben. A cég 2003-as forgalma 13,3 milliárd dollár volt, ebből 4 milliárd dollárt (mintegy 30 százalékot) tett ki a digitális képalkotási üzletág. A vállalat várakozásai szerint 2006-ra ez a részleg adja a nyereség felét és a forgalom 60 százalékát.

Amint arról beszámoltunk, a Kodak januárban bejelentette, hogy befejezi a filmes, hagyományos fényképezőgépek értékesítését az Egyesült Államokban, Kanadában és Nyugat-Európában. A vállalat ezeken a piacokon már a digitális készülékek értékesítésére helyezi a jövőben a hangsúlyt, mindazonáltal a Kodak továbbra is értékesíti egyszer használható filmes készülékeit és filmjeit az említett régiókban.

A Photo Marketing Association iparági szervezet szerint az idén 15,7 millió digitális kamerát és 10,6 millió hagyományos fényképezőgépet fognak eladni az USA-ban. Az InfoTrends Research Group piackutató vállalat felmérése szerint a globális, filmes fényképezőgép értékesítés 36 millió darabra csökken 2004-ben a 2003-as 48 milliós darabszámhoz képest, míg a digitális fényképezőgépek eladási adatai várhatóan 53 millió darabra nőnek a 2003-as 41 millió darabhoz képest.

a címlapról