Bemutatta üzemanyagcellás akkumulátorának prototípusát a Fujitsu Laboratories
[Digit-Life] A Fujitsu Laboratories egy új passzív üzemanyagcellás akkumulátor prototípusát készítette el, mely 30 százalékos metanol koncentrátumot használ a nagyobb hatékonyság és kinyerhető energia érdekében. A passzív rendszer a gravitációt alkalmazza az üzemanyag membránon történő keresztülvezetésére, jelentősen egyszerűsítve a megvalósítást, csökkentve a méretet és a költségeket.
Az üzemanyagcellás akkumulátorok akár ötször-tízszer nagyobb energiasűrűséget képviselhetnek, mint a manapság használatos Li-Ion akkumulátorok és hasonlóan hosszabb üzemidőt ígérnek. Amennyiben sikerül megoldani a biztonságos utántöltést is, a hordozható készülékek, PDA-k, laptopok használata során szinte korlátlanul állhat rendelkezésre az egyszerűen elérhető és olcsó energia.
A Fujitsu Laboratories sajtóközleménye szerint a passzív rendszer könnyű és kis méretű, nem igényel mozgó alkatrészeket: üzemanyagot szállító pumpákat, cirkuláló rendszereket. A laboratórium által fejlesztett új membrán ráadásul nagyobb koncentrációjú metanol mellett is képes a stabil és megbízható energiatermelésre, melynek megvalósítása korábban az egyik legnagyobb problémának tűnt.
A Fujitsu egy új technológiát fejlesztett ki a "membrane electrode assembly" (MEA) előállítására. Az új anyag lassítja a metanolmolekulák átszivárgását és a katalizátor felületén egyenletesebb energiatermelést biztosít. A 30 százalékos metanol koncentrációt tartalmazó passzív modulok így nagyobb kapacitást nyújthatnak az üzemanyagcellák alkalmazása során.
Az új prototípus nagyon hatékonynak bizonyult: a 300 ml-nyi, 30 százalékos metanolt tartalmazó modul akár 8-10 órán át képes üzemeltetni egy notebookot. Ráadásul az új, passzív kialakításnak köszönhetően a 15 W-os teljesítményt nyújtó üzemanyagcella csupán 15 mm vastag.