A negyedik negyedévben a HP volt a legnagyobb PC-gyártó
A negyedik negyedévben a HP megelőzte a Dellt és visszaszerezte a világ legnagyobb PC-gyártójának járó megtiszteltetést, az egész évet figyelembe véve azonban a Dell nyerte a párharcot.
A negyedik negyedévben a PC-eladások a Gartner Dataquest szerint 12 százalékkal, az International Data Corp. (IDC) szerint 15 százalékkal emelkedtek, 2003-ban pedig 11 százalékkal nőttek. Az idei évre a Gartner 10,9 százalékos, az IDC 11,4 százalékos bővülést vár.
Az eladott konfigurációk száma ugyan nőtt, de az árcsökkenések miatt a forgalom nem változott -- állítja Roger Kay, az IDC szakértője. 2000-ben világszerte 140,2 millió PC-t adtak el, amelyek értéke 226 milliárd dollár volt. 2003-ban a leszállított PC-k száma 152,6 millió darabos rekordot ért el, a forgalom azonban a tavalyi, 175 milliárd dolláros szinten maradt. 2002-ben 136,7 millió PC talált gazdára.
"Meglepődtünk a fogyasztói piacon tapasztalt növekedésen, de a noteszégpek előretörése is kisebb meglepetést okozott. Azonban azt kell mondjam, hogy a negyedik negyedéves és egész éves növekedés elsősorban az árak csökkenésének tudható be" -- mondta Charles Smulders, a Gartner elemzője.
A globális piacon a HP a negyedik negyedévben 16,9 százalékos részesedést ért el, egy évvel korábban a cég a piac 16 százalékát tudhatta magáénak. A Dell eközben 15,6 százalékról 16,3 százalékra növelte részesedését, ami azt jelenti, hogy a negyedik negyedében a HP volt a legnagyobb PC-gyártó. Ez elsősorban a fogyasztói piacon elért sikereknek, valamint a kedvező európai eladásoknak köszönhető. Mivel a Dell viszonteladókon keresztül alig ad el PC-ket, a negyedik negyedévben, az ünnepi szezonban a versenytársai rendszerint jobb eredményeket érnek el. Az erős euro szintén a HP segítségére volt, mivel Európában a HP igen jó eredményeket ért el.
A teljes évet tekintve a Dell volt a legnagyobb PC-gyártó, a vállalat 16,9 százalékos részesedést ért el, míg egy évvel korábban a piac 15,1 százalékát tartotta a kezében. 2003-ban a HP globális piaci részesedése 16,4 százalék volt, 2002-ben 16 százalék. Az amerikai piacon a Dell a negyedik negyedévben 30,2 százalék, a teljes évben 30,9 százalék részesedést szerzett, miközben a HP 21,7 százalékkal, illetve 20,6 százalékkal volt kénytelen beérni.
A globális piacon és az Egyesült Államokban is az IBM volt a harmadik legnagyobb gyártó. A vállalat a világpiacon 6 százalékra növelte piaci részesedését. Mivel az IBM szinte kizárólag vállalati ügyfeleknek ad el PC-ket, szakértők szerint ez a vállalati PC-piac fellendülésének előjele lehet. Az amerikai PC-piac figyelemre méltó eseménye volt, hogy a Gateway és az Apple gyenge szerepláse miatt az eMachines szerezte meg a negyedik helyet a gyártók rangsorában, a noteszgép-eladások fellendülése miatt a Toshiba pedig az ötödik helyen zárt.
2003-ban a PC-eladások Európában nőttek a leginkább, a piac itt 19 százalékkal bővült, az Egyesült Államokban 15,4 százalékkal, a Távol-Keleten pedig 14 százalékkal emelkedett az értékesített PC-k száma. Japánban a növekedés 10 százaléknál kisebb volt.