:

Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2004. január 6. 14:41

Számhordozhatóság: január 10-én kötik át az első szolgáltatót váltó ügyfelet

Január elsejétől hatályos az új Hírközlési Törvény, benne a számhordozhatóságra vonatkozó előírással. Ennek értelmében bármelyik vezetékes előfizető lecserélheti szolgáltatóját úgy, hogy közben megtarthatja hívószámát -- ez azonban nem érvényes akkor, ha az ügyfél elköltözik. Egyelőre azonban nem túl nagy az érdeklődés, január 10-e után működik először élesben az a rendszer, ami a hívott számokról információt ad a telefonközpontoknak: az első számhordozhatóságot választó előfizető ugyanis ekkortól viszi át telefonszámát az új, választott szolgáltatójához.

[HWSW] Január elsejétől hatályos az új Hírközlési Törvény, benne a számhordozhatóságra vonatkozó előírással. Ennek értelmében bármelyik vezetékes előfizető lecserélheti szolgáltatóját úgy, hogy közben megtarthatja hívószámát -- ez azonban nem érvényes akkor, ha az ügyfél elköltözik. Egyelőre azonban nem túl nagy az érdeklődés, január 10-e után működik először élesben az a rendszer, ami a hívott számokról információt ad a telefonközpontoknak: az első számhordozhatóságot választó előfizető ugyanis ekkortól viszi át telefonszámát az új, választott szolgáltatójához.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság weboldala szerint a fővárosban nyolc szolgáltató, a Matáv, GTS-Datanet, Monortel, BT Limited, Invitel, Pantel, Tvnetwork és az eTel kért önálló számmezőt. Rajtuk kívül az országban még két vezetékes szolgáltató működik: az Emitel és a Hungarotel. Elvileg tehát ezt a tíz vállalatot választhatják azok, akik megelégelve saját szolgáltatójukat, váltani szeretnének.

A felügyelet
A Nemzeti Hírközlési Hatóság csak azt ellenőrzi, hogy a szolgáltatók rendben csatlakoztak-e az átirányított hívószámok adatait tartalmazó központi referencia adatbázishoz. Mint Gosztony Géza, az NHH azonosító szabályozási osztályának vezetője lapunknak elmondta: ez a fejlesztés a szolgáltatók 80-85 százalékánál megtörtént. Az NHH nem ellenőrzi, hogy a szolgáltatók saját központjai alkalmasak-e a számhordozhatóság biztosítására, s azt sem, hogy a vállalatok megkötötték-e egymással a szükséges szerződéseket. Ezeknek a feltételeknek a meglétét csak akkor vizsgálják, ha bejelentés érkezik, hogy valamelyik szolgáltató nem akarja - vagy nem tudja - biztosítani a hívószám megtartását szolgáltatóváltoztatás után. Az osztályvezető emlékeztetett, hogy elvileg január 1-től minden szolgáltatónak biztosítania kell az őket elhagyó, vagy hozzájuk érkező ügyfelek régi számának a megtartását.

Az előzetes várakozásnak megfelelően azonban nem túl nagy az érdeklődés: úgy tűnik a szolgáltatók többsége nem töri magát, hogy ügyfeleket csábítson saját hálózatákba, és a vezetékes telefonnal rendelkezők sem terhelik túl érdeklődő hívásaikkal a távközlési vállalatok ügyfélszolgálatát.

A tíz távközlési vállalat közül eddig egyedül a Pantel volt az, amelyik akciót hirdetett, melyben garantálta, hogy a január 1-től áttérő új ügyfelek 30 százalékkal mérsékelhetik korábbi szolgáltatójuknál lebonyolított forgalmuk költségeit. Ennek megfelelően jelentősebb érdeklődésről is csak a Pantel munkatársa számolt be: mint megtudtuk, tavaly év végén és idén már több százan érdeklődtek a Pantelnél a számhordozhatóság lehetőségeit kihasználó szolgáltatóváltás feltételeiről. Ugyanakkor a Pantel csak a nagy forgalmat lebonyolító vállalati ügyfeleket várja: annak éri meg a céghez pártolni, akinek a telefonszámlája havi háromszázezer forint körül mozog.

Nincs hasonló limit a GTS-Datanetnél. Mint Mártity Zóra, a GTS-Datanet marketingvezetője elmondta lapunknak: ugyan nincs alsó határa a havi telefonforgalomnak, bárkit szívesen látnak, ám a vállalat weboldalán főleg a belföldi távolsági, mobilirányú és nemzetközi hívásokat lebonyolítóknak kínálnak kedvező tarifákat. A GTS-Datanet egyébként nem tervez akciót, inkább a számhhordozhatóság tényét igyekszenek majd marketingkampányuk középpontjába állítani.

Akcióról, kedvezményekről a többi szolgáltató nem számolt be, s nagyobb érdeklődést is csak a Pantel és a GTS-Datanet munkatársa jelzett. Míg a Tvnetworknek egyelőre nincs szerződött telefonelőfizetője, saját hálózatukon is csak egy hónap múlva indítják el a vezetékes távközlési szolgáltatásokat, a BT Limited magyar nyelvű honlappal és kapcsolatfelvételi lehetőséggel sem rendelkezik, az eTel pedig végül nem reagált érdeklődésünkre.

A meglehetősen lanyha érdeklődésről számot adó Vivendi szóvivője szerint a számhordozhatósághoz kapcsolódó akciót csak a későbbi érdeklődésnek megfelelően alakítanak ki, a Matáv pedig legkorábban egy hónap múlva összegzi a számhordozhatósággal kapcsolatos tapasztalatait. A Monortel tájékoztatása szerint technikailag ugyan felkészült a vállalat a hívások fogadására és átirányítására, számottevő érdeklődésről ugyanakkor nem tudott beszámolni a vállalat sajtószóvivője. Mint Szűcs László lapunknak elmondta: saját akcióval egyelőre nem készülnek, hiszen számos szerződés, mely a szolgáltatók közti forgalom költségeire vonatkozik, még nincs megkötve: enélkül pedig árakat sem tudnak kalkulálni. Hasonlóképpen nyilatkozott a Hungarotel munkatársa is: szerződések megkötése van hátra, s noha technikailag felkészültek a számhordozhatóságra, akcióval egyelőre nem csábítják az -- elsősorban üzleti -- előfizetőket.

a címlapról