Iparági összefogás segítené az online kereskedelmi piac növekedését
A tartalomszolgáltatók és az e-kereskedelmi piac szereplőinek szorosabb együttműködése erősítené a fogyasztói bizalmat, ami az online vásárlás növekedéséhez vezethetne. - fogalmazott Weyer Balázs, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) elnökségi tagja a szervezett által rendezett minapi kerekasztal-beszélgetésen.
A Független Médiaközpontban megtartott rendezvényen bemutatták az MTE és a RE:CALL Tanácsadó Kft együttműködésében az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003. novemberében és decemberében készített, a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalát feltérképező kutatás eredményeit. A prezentációt követő kerekasztal-beszélgetésen a készítőkön kívül jelen volt az IHM és a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség képviselője mellett több, a témával foglalkozó jogász, illetve számos érintett piaci szereplő is.
A résztvevők között egyetértés mutatkozott abban, hogy a hazai jogszabályi környezet - kisebb, még megoldandó problémáktól eltekintve - megfelelő az internetes kereskedelem zavartalan működéséhez. Abban is egységes vélemény alakult ki, hogy a kutatás eredményei bíztatóak: a magyarországi online boltok kínálata meglehetősen széles; a vásárlók kiszolgálása, a szolgáltatás átlagos színvonala megfelelő, a fogyasztók bizalma azonban ennek ellenére még mindig nem kielégítő, ami a szegmens valódi áttörésének gátját jelenti.
A bizalom építésére többféle megoldási javaslat is elhangzott. Az egyik javaslat szerint az Ausztriában évek óta működő internet-ombudsman intézményéhez hasonló szervezet létrehozása segíthetne, amely független, non-profit szereplőként a felhasználók tájékoztatásban, illetve a kereskedők és a vásárlók közötti esetleges jogvitákban való közvetítésben játszhatna szerepet. A "harmadik oldal" -- a független civil szféra -- bevonása elképzelhető lenne az Európai Unió által is előnyben részesített ún. "public-private-partnership"-ben, azaz a magán és állami szereplők együttműködésében is. A piaci szereplők közül többen felvetették a nagyobb állami szerepvállalás szükségességét: ezen álláspont képviselői szerint az IHM-nek több pénzt kéne fordítani az internetes vásárlás népszerűsítésére.
A felszólalók többsége a bizalom növelésének kulcsát az információs fegyelem növelésében és az online vásárlást népszerűsítő propaganda erősítésében látta. Az MTE elhangzott álláspontja szerint mindezek eléréséhez komoly segítséget jelentene az érintett piaci szereplők összefogása, az önszabályozás, amelyet tovább erősíthetne a tartalomszolgáltatókkal való együttműködés is.
A kerekasztal-beszélgetés alapjául szolgáló tanulmányból készült cikkünk itt olvasható, maga a teljes tanulmány letölthető akár a készítő RE:CALL Kft., akár a megrendelő Informatikai és Hírközlési Minisztérium honlapjáról.