Egyelőre nem túl népszerű a Microsoft Office System a nyugati nagyvállalatok körében
A Merrill Lynch tegnap közzétett felmérése szerint az amerikai és nyugat-európai nagyvállalatok mindössze 35 százaléka tervezi az áttérést a Microsoft Office 2003 (Office System, Office 11) irodai szoftvercsomagra 2004-ben. A felmérésben 75 amerikai és 25 nyugat-európai informatikai vezérigazgatót kérdeztek meg több, IT-vel kapcsolatos témát érintve.
A megkérdezettek 65 százaléka válaszolt nemmel arra a kérdésre, hogy tervezik-e az áttérést az Office Systemre 2004-ben. A Merrill Lynch többek között annak tulajdonítja az eredményt, hogy a programcsomag új változatában sok összetett, szerveralapú funkció is található, köztük az XML-re épülő tulajdonságok. "Mivel nincs igazi áttörő újdonság az Office 2003-ban, az upgrade ciklus várhatóan fokozatos lesz, míg az új, XML-alapú technológiák szélesebb körben el nem terjednek" -- áll a jelentésben.
Az Office System legfontosabb újdonsága a vállalatok számára az XML-integráció, ami lehetővé teszi a felhasználók számára olyan dokumentumok létrehozását, amelyeket később szabadon felhasználhatnak saját alkalmazásaikban, vagy más szoftverekben. "Az XML-integráció azonban komoly fejtörést fog okozni a vállalati IT-adminisztrátoroknak" -- véli Michael Silver, a Gartner elemzője.
A Merrill Lynch felmérés eredményei megfelelnek az októberi bemutatókor közzétett előrejelzéseknek. Akkor az elemzők megjegyezték, hogy a vállalatoknak alapos tesztelésre és erőforrás-tervezésre lesz szükségük ahhoz, hogy kihasználhassák az XML funkciók és más szerveralapú eszközök által nyújtott előnyöket.
Paul DeGroot, a Directions on Microsoft piackutató cég elemzője szerint a 35 százalékos eredmény nagyjából megfelel azon vállalatok részarányának, amelyek a Microsoft termékeket nagyvállalati licencmegállapodás keretében vásárolják és így lényegében már fizettek az Office 2003 frissítésért. Ezek a vállalatok hamarabb kezdik kihasználni az egyes alkalmazások (például az Outlook e-mail kliens) javításait és új funkcióit.
"A szerveralapú funkciók miatt sokkal hosszabb értékesítési ciklusra lehet számítani. Ezeket a vásárlási döntéseket már messze nem az osztályok szintjén hozzák meg, az informatikai vezérigazgatóknak aktívan részt kell venniük az új rendszerek megtervezésében. Még ha tetszik is nekik a termék, akkor is könnyen előfordulhat az, hogy 6-12 hónapba telik a szükséges háttér és az integrációs támogatás kialakítása" -- véli DeGroot.
"A korábbi Office-változatok esetében a nagyvállalatok rendszerint 12-18 hónapot vártak a bevezetéssel" -- állítja Silver. Sok vállalat várta meg az első javítócsomagot és csak ezt követően kezdte el az új Office telepítését a felhasználók gépeire. Az új Office-verzió esetében a csúszás valószínűleg évekig is eltart, talán a Windows új változatának megjelenéséig.
A redmondi óriásvállalat elégedett az Office System kezdeti eladásaival, a Microsoft szerint minden a várakozások szerint alakul, mi több, az Office XP korai eredményeit jelentősen felülmúlják a mostani eladások.
Pénzügyi elemzők úgy vélik, az Office-eladások a jelenlegi, 2004. június 30-án záruló pénzügyi évben több mint 10 milliárd dollárra nőnek, míg az előző pénzügyi évben 9,23 milliárd dollárt tettek ki.
A Merrill Lynch felmérés kérdései közül érdekes volt még a következő is: "A Microsofttal kapcsolatos biztonsági kérdések miatt komolyan fontolóra veszik-e a nyílt forráskódú asztali alternatívákat?" Nos, a megkérdezettek 58 százaléka válaszolt igennel a kérdésre. A Microsoft nemrég elismerte, hogy a biztonsági aggályok arra késztetik a vállalatokat, hogy vonakodjanak a hosszú távú szerződések megkötésétől.