:

Szerző: Bodnár Ádám

2003. november 7. 13:54

Az Apple kezében az internetes zenepiac 80 százaléka

Az Apple bejelentette, hogy az elmúlt hét során a felhasználók 1,5 millió dalt vásároltak meg az iTunes Music Store internetes zeneáruházban, ami ötször nagyobb, mint a múlt héten újraindult Napster 2.0 forgalma. A Nielsen SoundScan felmérése szerint az elmúlt héten az interneten legálisan vásárolt zenék 80 százalékát az Apple iTunes Music Store-ból vásárolták.

Az Apple bejelentette, hogy az elmúlt hét során a felhasználók 1,5 millió dalt vásároltak meg az iTunes Music Store internetes zeneáruházban, ami ötször nagyobb, mint a múlt héten újraindult Napster 2.0 forgalma. A Nielsen SoundScan felmérése szerint az elmúlt héten az interneten legálisan vásárolt zenék 80 százalékát az Apple iTunes Music Store-ból vásárolták.

Az Apple még áprilisban indította útjára az iTunes Music Store-t, amely eleinte csak Mac OS operációs rendszert futtató számítógépeken volt elérhető, nemrégiben azonban megjelent a windowsos változat is. Az iTunes Music Store szolgáltatás Windows operációs rendszert futtató gépekről is ugyanúgy vehető igénybe, mint Apple Mac rendszerekről. A dalok letöltése 99 centbe kerül, előfizetésre nincs szükség. A Windows iTunes szoftver Windows 2000 és XP operációs rendszeren működik és MP3, illeve AAC formátumú zenék megszólaltatására képes. A program nem támogatja a Windows Media Audio állományokat.

A Napster 2.0 zeneszolgáltatás egyelőre kizárólag az Egyesült Államokból vehető igénybe; azt pedig egyelőre nem tudni, hogy a vállalat idővel tervezi-e az elindítását más régiókban is. Az október 29-i hivatalos indulást követően a felhasználók ingyenesen letölthetik a Napster 2.0 szoftvert, amely videoklipek, harminc másodperces dalrészletek, slágerlisták és a Napster Fuzz című internetes magazinjának elérését teszi lehetővé.

Az amerikai zenekedvelőknek 99 centet kell fizetniük egy dal letöltéséért, melyet egy félmilliónál is több zeneszámot tartalmazó adatbázisból választhatnak ki. Teljes albumok is letölthetőek lesznek a szolgáltatás segítségével, egyenként 9,95 dollárért. Emellett a Roxio egy előfizetéses konstrukciót is kínál: ebben az esetben havi 9,95 dollárért a felhasználók korlátlan számú dalt hallgatnak meg streaming formában vagy tölthetnek le, playlisteket oszthatnak meg más Napster-felhasználókkal és mintegy 40 internetes rádióhoz férhetnek hozzá. Havi előfizetés esetén azonban a letöltött zeneszámok felhasználhatósága korlátozott.

a címlapról