:

Szerző: Bodnár Ádám

2003. október 16. 10:57

A harmadik negyedévben látványosan emelkedtek a PC-eladások

[CNET] A harmadik negyedévben a vártnál nagyobb mértékben nőtt a globális PC-piac -- derül ki a Gartner Dataquest és az IDC által közzétett adatokból. Dél-Amerikát leszámítva minden régióban és piacon kétszámjegyű százalékos növekedés volt tapasztalható.

[CNET] A harmadik negyedévben a vártnál nagyobb mértékben nőtt a globális PC-piac -- derül ki a Gartner Dataquest és az IDC által közzétett adatokból. Dél-Amerikát leszámítva minden régióban és piacon kétszámjegyű százalékos növekedés volt tapasztalható.

Az IDC adatai szerint a PC-piac a tavalyi harmadik negyedévhez képest 15,7 százalékkal nőtt, a Gartner felmérése alapján 14,1 százalékkal emelkedett. Az IDC azt állítja, világszerte 38,4 millió asztali gép, notebook és Intel-alapú szerver talált gazdára, a Gartner szerint 42,5 millió ilyen kofiguráció kelt el. Az Egyesült Államok PC-piaca az IDC adatai alapján 16,1 százalékkal növekedett, a Gartner 19,1 százalékos növekedésről adott hírt.

A legnagyobb PC-gyártó továbbra is a Dell volt, de a HP jelentősen csökkentette hátrányát. A Gartner szerint a Dell mindössze 60 ezerrel több számítógépet adott el, mint a HP, az IDC úgy találta, hogy a különbség 127 ezer konfiguráció. A második negyedévben a Dell közel félmillióval több PC-t értékesített, mint a legnagyobb vetélytársa. Mindkét vállalat közel 30 százalékkal növelte a leszállított gépek számát.

A Dell világpiaci részesedése 15,3 százalék volt, a HP a piac 15,1 százalékát szerezte meg -- állítja a Gartner. Az elmúlt öt negyedévben a Dell háromszor lett a világ legnagyobb PC-gyártója, a HP 2002 második és negyedik negyedévében végzett az élen. Az amerikai piacon a Dell 27,4 százalékos részesedéssel lett első, a HP-nak itt csak 19,4 százalékra "futotta". A globális piacon a harmadik helyet az IBM (5,3%) szerezte meg, amelynek az amerikai piacon 4,6 százalékos részesedést sikerült elérnie.

A Fujitsu-Siemens és a Toshiba szerezték meg a világpiac negyedik és ötödik helyét, az Egyesült Államokban pedig a Gateway és az Apple maradt le a dobogóról. A gondokkal küszködő Gateway eladásai 28,6 százalékkal csökkentek, a vállalat az amerikai piacon 3,3 százalékpontot vesztett részesedéséből -- állítja a Gartner.

A noteszgépek eladásai mind a világpiacon, mind az amerikai piacon jelentősen emelkedtek. A notebook-piacon a HP szerezte meg az első helyet, ezt mind a Gartner, mind az IDC kutatási eredményei alátámasztják. A notebookok azonban továbbra sem igazán népszerűek az amerikai vállalatok körében, a fellendülés mögött elsősorban a kiskereskedelmi eladások emelkedése áll.

a címlapról