:

Szerző: Vörös Péter

2003. szeptember 15. 08:03

A Creative Technology erős karácsonyi forgalomra számít

A szingapúri Creative Technology, a világ legnagyobb hangkártyagyártója közölte, hogy erős karácsonyi szezonra van kilátás; a cég szerint jelentősen emelkedni fognak többek között a digitális MP3-lejátszók eladásai.

A szingapúri Creative Technology, a világ legnagyobb hangkártyagyártója közölte, hogy erős karácsonyi szezonra van kilátás; a cég szerint jelentősen emelkedni fognak többek között a digitális MP3-lejátszók eladásai.

A következő hónapokban a Creative mintegy 90 új termék piacra dobását tervezi, a vállalat közvetlenül támadja az olyan vetélytársakat, mint az Apple Computer, a Sony és a Samsung Electronics. Ezek közé tartoznak egyebek között az olyan PDE (personal digital entertainment) termékek, mint az MP3-lejátszók, valamint a számítógépes audio- és hangszóró-berendezések.

Az elemzők korábban aggódtak amiatt, hogy a cég túlságosan rá van utalva a PC-piacra és a termékkínálat sem volt túl friss. Számos kulcsfontosságú termék ára csökkent az utóbbi negyedévekben és csökkentek a hangkártyaeladások is. A második negyedévben a Creative forgalmának 19 százalékát adták a PDE-termékek, míg a hangkártyák részesedése 33 százalék volt.

A főként a Sound Blaster hangkártyáiról és Nomad JukeBox digitális audiolejátszóiról ismert Creative szerint a jelenlegi negyedévben a forgalom változatlan vagy enyhén csökkenő lesz a júniusban véget ért negyedik pénzügyi negyedévhez képest.

"PDE-forgalmunk emelkedni fog a karácsonyi szezonban, bár ennek pontos ütemét egyelőre nem tudjuk előrejelezni" -- mondta Sim Wong Hoo, a vállalat elnök-vezérigazgatója. "A karácsony a digitális szórakozás karácsonya lesz: a kereslet jelentős és a fogyasztók vásárolni fogják legújabb termékeinket."

Egyes elemzők szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a cég eredményesen tudja felvenni a versenyt az olyan fogyasztói elektronikai óriásokkal szemben, mint például a Sony. Bár a hagyományosan erős karácsonyi kereslet a várakozások szerint nem lesz kiábrándító, jóval nehezebb előrejelezni a vállalat teljesítményét az ünnepek utáni időszakban.

Dharmo Soejanto, a Kim Eng Ong Asia Securities elemzője bizonytalan azt illetően, hogy a Creative stratégiája sikeres lesz. A cég mostani fő célpiaca a vállalat hangkártyáit és más termékeit már jelenleg is használók köre. "Ha azonban túl szeretnének lépni ezen a célpiacon és az átlagos fogyasztókat akarják megcélozni, akkor fel fog merülni a kérdés, hogy vajon a Creative jobb-e, mint a Sony, és ha nem, akkor miért vásárolnának a Creative-től?"

Soejanto azt is megjegyezte, hogy igen jelentős marketingkiadásokra lesz szükség ahhoz, hogy a Creative egy ligában versenyezhessen a fogyasztói elektronikai óriásvállalatokkal. Soejanto ajánlása a cég részvényeit illetően: "eladás".

A vállalat augusztusban közölte, hogy a júniusban véget ért negyedik pénzügyi negyedévben sikerült nyereséget elérni, szemben az egy évvel korábbi veszteséggel, dacára annak, hogy a SARS-járvány negatívan érintette az ázsiai fogyasztói kiadásokat. A cég ugyanakkor jelezte, hogy a rövid távú kilátások nem túl rózsásak.

A cég részvényárfolyama pénteken 5 centtel (0,48 százalékkal) 10,41 dollárra esett vissza. Az utóbbi egy évben a részvényárfolyam 5,55-10,80 dollár között volt.

a címlapról