Az IDC és a Merrill Lynch is felemelte PC-eladási előrejelzéseit
[CNET] Az IDC piackutató vállalat 2,1 százalékkal megemelte 2003-as PC-eladási várakozását, hivatkozva a laptopeladásokra és a vállalati PC-kiadások emelkedésére. A Merrill Lynch 5 százalékkal felemelte idei PC-forgalombecslését; az amerikai befektetési bank arra számít, hogy jól sikerül az iskolai szezon.
Az IDC immár úgy véli, hogy az idei PC-eladások globálisan 8,4 százalékkal emelkednek, míg az USA-ban 7,2 százalékos növekedésre lehet számítani. Júniusban az IDC még arra számított, hogy 2002-höz képest az idén 6,3 százalékkal emelkedik a PC-forgalom világszerte, az USA-ban pedig 5,3 százalékos növekedésre volt kilátás. Az IDC a PC-eladásokba besorolja az asztali és a laptop PC-ket és a 25 ezer dollárnál olcsóbb szervereket is.
A Framingham (Massachusetts) központú IDC az elmúlt napokban számos adatot tett közzé a PC-eladásokkal és a szerverforgalommal kapcsolatban. Roger Kay, az IDC elemzője elmondta, hogy két fő oka volt a becslések módosításának: a második negyedévben jelentősen nőtt a laptopforgalom és a vállalati PC-vásárlások is a vártnál nagyobb ütemben emelkedtek.
Az IDC a hét elején közölte, hogy a második negyedévben 22 százalékos volt a notebookeladások emelkedése a tavalyi év hasonló időszakához képest. "Az előrejelzések megemelése mögött jórészt a laptopeladások alakulása áll. A notebookforgalom erősödése szerves folytatása az elmúlt évek trendjének" -- mondta Kay.
Ugyanakkor érezhetően beindultak a vállalati PC-vásárlások is, a szakértő szerint ez sok esetben laptopvásárlásokat jelentett: "Az upgrade kérdést sok helyen laptopvásárlással oldják meg".
Az IDC mostani előrejelzései szerint a globális PC-forgalom az idén eléri a 148,2 milliót, az amerikai piac volumene várhatóan közel 51 millió lesz. Az IDC júniusban közzétett globális PC-eladási becslése 145,2 millió volt.
Miután erősödött a 2003-as várható növekedés, az IDC módosított ötéves előrejelzése azt mutatja, hogy a PC-forgalom továbbra is emelkedni fog.
Az IDC immár arra számít, hogy a 2004-es PC-eladások 10,2 százalékkal fognak emelkedni, mind az USA-ban, mind világszerte: az amerikai piac volumene 56,2 millió lesz, míg a globális eladások elérik a 163,3 milliót. Az IDC júniusban 10,3 százalékos globális növekedésre számított, a mostani előrejelzés ennél valamelyest alacsonyabb.
Bár az eladások volumene 2004 után is nőni fog és 2007-re meghaladja a bűvös 200 milliót, a növekedés üteme várhatóan alacsony lesz. A piackutató vállalat arra számít, hogy a globális PC-forgalom 2005-ben 8,8 százalékkal, 2006-ban 7,2 százalékkal, míg 2007-ben 7,4 százalékkal fog emelkedni.
Az idei PC-eladások jelentős előrelépést jelentenek a 2001-es 5,1 százalékos visszaeséshez és a tavalyi 1,5 százalékos emelkedéshez képest. Ugyanakkor a 2003-as növekedési ütem még mindig messze elmarad a kilencvenes évek kétszámjegyű emelkedései mögött.
Az IDC mostani előrejelzései egybeesnek a Gartner piackutató vállalat legutóbbi becsléseivel. A Gartner augusztusban megemelte korábbi előrejelzéseit és immár arra számít, hogy a globális PC-forgalom az idén 8 százalékkal 161,3 millióra emelkedik a tavalyi 148,1 millióhoz viszonyítva. A két piackutató vállalat adatai lényegében azért térnek el egymástól, mert különböző a PC-eladások követésének módszertana.
A Merrill Lynch csütörtökön közölte, hogy legfrissebb előrejelzései szerint a PC-eladások 4 százalékkal emelkednek az idén és 8 százalékkal 2004-ben. Korábban a bank 1 százalékos visszaesésre számított 2003-ban és 2 százalékos növekedésre jövőre.
Ugyanakkor a Merrill nem változtatott a Dell és a Hewlett-Packard várakozásain, mivel a cég szerint a magasabb várható PC-forgalom mögött főleg a "noname" (márkátlan) PC-k állnak. A Merrill Lynch szerint a Gartner Dataquest piackutató vállalat 164 milliárd dollárról 192 milliárd dollárra (!!) módosította a 2002-es PC-eladási adatait, a szakértők szerint ez is a noname számítógépek forgalmának köszönhető.
Bill Shope, a JPMorgan PC-elemzője úgy véli, hogy az iskolaszezon PC-forgalma erősnek tűnik, bár a fokozott árverseny és egyes alkatrészek magasabb ára miatt a gyártók haszonrése viszonylag alacsony marad.