A bakelit hanglemezek sorsára juthatnak a zenei CD-k
[CNET] A Forrester Research piackutató vállalat legfrissebb felmérése szerint a zenei CD-k eladásai zuhanásszerűen csökkenni fognak, mivel a fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az interneten keresztül elérhető hang- és videoanyagokat.
A Forrester Research szerint az amerikai fogyasztók 20 százaléka töltött már le zenét az internetről, és ezek fele közölte, hogy kevesebb CD-t vásárol, mint korábban. 2008-ra a zeneeladások 33 százalékát teszik ki a letöltések, míg a CD-forgalom 30 százalékkal esik vissza az 1999-es csúcshoz képest.
A Forrester előrejelzése szerint az internetes filmforgalmazás 2005-ben 1,4 milliárd dollárt tesz ki, míg a DVD-kből és a videokazettákból származó forgalom 8 százalékkal esik vissza.
"A fizikai adathordozókról való áttérés megállítja a zeneipar visszaesését és új bevételeket jelent a filmgyártók számára, ugyanakkor pusztító hatással lesz az olyan kiskereskedelmi cégekre, mint a Tower Records [az egyik legnagyobb amerikai lemezbolt-hálózat] és a Blockbuster [a legnagyobb amerikai videokölcsönző-vállalat]" -- mondta Josh Bernoff, a Forrester elemzője. "Ennek eredményeként kőkemény hatalmi változások várhatóak a szórakoztatóiparban."
A tanulmány szerint a következő kilenc hónapban legalább 10 Windows-alapú zeneszolgáltatás jelenik meg, ami alternatívát jelenthet az illegális fájlmegosztással szemben. Az America Online-nak már 90 ezer MusicNet előfizetője van, a BuyMusic úgy igyekszik előny kovácsolni korai belépéséből, hogy egyéni ajánlásokat kap a ChoiceStreamtől, a Musicmatch és a RealOne Rhapsody várhatóan webrádióval kombinálva kínálja majd zenelejátszóját, míg az Apple Computer megjelenteti a népszerű iTunes szolgáltatás windowsos változatát.
A Forrester úgy véli, hogy 2004 végére az Apple és valószínűleg a Musicmatch fogja uralni a piacot, csökkenni fog a fájlmegosztás aránya, és a letöltések, valamint az előfizetések 270 millió dolláros forgalmat jelentenek. A tanulmány szerint az online forgalom jelentős emelkedésének köszönhetően a zeneeladások több mint 500 millió dollárral növekednek 2004-ben.
A piackutató cég meg van győződve arról, hogy a lemezkiadók és a filmstúdiók felismerték azt, hogy új csatornákat kell létrehozniuk az online értékesítéshez. A fogyasztóknak elegük van abból, hogy irreálisan magas árakat kell fizetni a CD-kért és a DVD-kért, és nyitottak a rugalmas 'on-demand' megoldások felé.
"Az olyan technológia trendek, mint a szélessávú internetezés elterjedése és a tárolási eszközök jelentős növekedése lehetővé teszik azt, hogy a felhasználók könnyen kezelni tudják az otthoni digitális szórakozást" -- mondta Bernoff.
A felmérés arra is rámutatott, hogy kifizetődő lehet a lemezkiadók azon terve, miszerint egyedi felhasználókat is beperelhetnek a Kazaahoz hasonló fájlmegosztó szoftverek használatával kapcsolatban: a fiatal fájlmegosztók több mint kétharmada úgy véli, hogy leállna a fájlmegosztással, ha komolyan felmerülne a börtön- vagy pénzbüntetés veszélye.