:

Szerző: Bodnár Ádám

2003. szeptember 3. 09:49

A második negyedévben jelentősen emelkedett a noteszgépek forgalma

Az International Data Corp. (IDC) által kedden közzétett felmérés szerint a második negyedévben jelentősen növekedett a notebookok forgalma. Az eladások a megelőző negyedévhez képest is emelkedtek, noha a piac szezonalitásából adódóan ez nem jellemző. A HP megőrizte vezető pozícióját.

Az International Data Corp. (IDC) által kedden közzétett felmérés szerint a második negyedévben jelentősen növekedett a notebookok forgalma. Az eladások a megelőző negyedévhez képest is emelkedtek, noha a piac szezonalitásából adódóan ez nem jellemző. A HP megőrizte vezető pozícióját.

Az IDC adatai szerint a második negyedévben a noteszgépek globális forgalma 22,4 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest és 1,5 százalékkal emelkedett az első negyedévhez képest. Az amerikai piacon a tavalyi második negyedévhez viszonyított fellendülés 18 százalék volt, az első negyedévhez képest az eladások 8 százalékkal emelkedtek.

Noha az első negyedévhez képest az emelkedés csekély, mégis jelentőségteljes, hiszen a második negyedévre eddig az eladások visszaesése volt a jellemző. Az IDC szerint a növekedés hátterében elsősorban a vállalati felhasználók noteszgép-vásárlásai állnak -- ez egyben a PC-piac komoly fellendülésének első jele is lehet.

"A vállalati piacra szánt gépek eladásai 9,6 százalékkal emelkedtek az első negyedévhez képest" -- mondta Alan Promisel, az IDC elemzője. "Egy olyan negyedévben, amire az eladások visszaesése a jellemző, a kereslet növekedését láttuk. Tulajdonképp ez azt is jelentheti, hogy túl vagyunk a legrosszabbon" -- utalt a PC-piac válságára Promisel.

A második negyedévben a HP, a Dell és az IBM egyaránt növelték eladásaikat, a Toshiba forgalmaz azonban meredeken csökkent. A HP meg tudta tartani vezető pozícióját a globális piacon, a vállalat 17,3 százalékos részesedést szerzett. A Dell 15,4 százalékos részesedéssel lett második, majd a Toshiba (11,2%), az IBM (9,6%) és a Fujitsu-Siemens (6,1%) következett.

Az amerikai piacot egyérelműen a Dell (26,6%) vezette, a második a HP (20,3%), a harmadik a Toshiba (9,6%), a negyedik az IBM (9,3%), az ötödik az Apple (7%), a hatodik pedig a Gateway (4,1%) lett.

Az IDC adatai szerint a Toshiba eladásai a tavalyi második negyedévhez képest 21 százalékkal estek vissza, ennek oka a japán piac gyengélkedése, valamint az amerikai gyártók által dikált árverseny voltak. Az árverseny élharcosa, a HP eközben 10 százalékkal növelte a leszállított gépek mennyiségét.

a címlapról