:

Szerző: Vörös Péter

2003. június 11. 16:46

A Samsung az évtized végéig 16,7 milliárd dollárt fordít laposkijelző-gyártásra

A Samsung Electronics szerdán bejelentette, hogy 2010-ig 16,75 milliárd dollárt fektet számítógépekhez és nagy kijelzős TV-készülékekhez használt laposkijelzőket gyártó új üzemekbe. A szakértők szerint a lépés várhatóan ahhoz fog vezetni, hogy a szektorban tovább csökkennek az árak és a haszonrések.

A Samsung Electronics szerdán bejelentette, hogy 2010-ig 16,75 milliárd dollárt fektet számítógépekhez és nagy kijelzős TV-készülékekhez használt laposkijelzőket gyártó új üzemekbe. A szakértők szerint a lépés várhatóan ahhoz fog vezetni, hogy a szektorban tovább csökkennek az árak és a haszonrések.

A globális kijelzőgyártók óriási összegeket fektetnek új gyárakba, amelyek lehetővé teszik a költségek drasztikus csökkentését, mivel nagyobb üveglemezekből vágják ki a kijelzőket. Mindez egy olyan időszakban történik, amikor a riválisok termelésének növelése egyre alacsonyabb árakhoz vezetett.

"A Samsung több mint ötszörösére tudja növelni termelékenységét a kisebb tajvani riválisokhoz képest, mivel a nagyobb üveglemezeknek köszönhetően több kijelzőt tud majd gyártani a cég és a költségek is jelentősen csökkennek" -- mondta Michael Min, a Tongyang Investment Bank elemzője.

A szakértők szerint a 17 hüvelykes laposkijelző ára a tavalyi 297 dollárról 276 dollárra csökkent. A Samsung bejelentette, hogy júliusban kezdi el annak a gyárkomplexumnak az építését, amelyben a cég laposkijelzőket fog gyártani és amelynek 2010-ig tartó költségvetése 16,73 milliárd dollár. A gyárkomplexumot a Szöultól 80 kilométerre eső Ananban építi fel a vállalat.

A Samsung közölte, hogy nem változtatja meg az idei évre vonatkozó tőkeberuházási terveit, az új üzemekhez szükséges összegeket a működésből származó cash flowból teremtik elő.

A Samsung és az LG.Philips LCD (a holland Philips és a dél-koreai LG Electronics közös vállalata) együttesen a globális laposkijelző-piac több mint 30 százalékát tudhatja magáénak. A Samsung célja az, hogy 2004-re a jelenlegi 17 százalékról 24 százalékra emelkedjen a cég piaci részesedése. A Samsung és az LG.Philips LCD legnagyobb vetélytársa a japán Sharp és a tajvani AU Optronics.

A Samsung egyúttal a világ első számú memóriachip-gyártója és harmadik legnagyobb mobiltelefon-gyártója. A cég arra számít, hogy forgalma több mint 8 milliárd dollárral fog emelkedni azután, hogy 2005 elején beindul a laposkijelzők tömeggyártása az új üzemekben.

A Samsung hetedik generációs üzemeinek gyártósorai 1870 x 2200 mm-es üvegszubsztrátum elkészítésére lesznek alkalmasak, melyekből 19 és 21"-os monitorokban használható LCD-panelek és 32-40"-os LCD TV-panelek készülhetnek. Egyetlen üvegszubsztrátumból 12 darab 32"-os vagy 8 darab 40"-os LCD-panel készíthető, lényegesen több, mint az 1500 x 1800 mm-es szeletekből, melyek 8 darab 32"-os és 4 darab 40"-os panellel szolgálhatnak.

Egyes elemzők szerint a befektetés jelentős műszaki kockázatot jelent. A rivális cégek egyelőre inkább hatodik generációs üzemekbe fektetnek, amelyekben 1,2x1,8 méteres üvegszubsztrátumokat gyártanak, szerintük ugyanis ezek sokkal alkalmasabbak lesznek az új, nagy LCD TV-képernyőkhöz, amelyek a következő években széles körben el fognak terjedni.

Az LG.Philips azt tervezi, hogy 2,6 milliárd dollárt fektet új, hatodik generációs üzemébe, amelyet Szöul mellett fognak felépíteni, az építkezést 2004 végén kezdik el. A Sharp 850,9 millió dollárt tervez befektetni nagy, laposkijelzős TV-k gyártásába 2004 elején.

A Samsung Electronics részvényárfolyama szerdán 0,3 százalékkal 288,94 dollárra emelkedett, a nap folyamán már öthónapos csúcsot is elérte az árfolyam. A UBS piackutató vállalat 318,25 dollárról 343,37 dollárra emelte a részvényárfolyam egyéves irányárát, hivatkozva arra, hogy stabilizálódik a memóriachipek és a laposkijelzők ára.

a címlapról