:

Szerző: Bodnár Ádám

2003. március 10. 16:01

A HP szerint Magyarországon idén háromszorosára nő a digitális kamerát használók száma

[Noguchi] Piaci előrejelzések szerint az idén jelentősen nő a kereslet a digitális fényképezőgépek iránt, számításaink szerint az év végén, a korábbi 5 százalék helyett már a lakosság legalább 15 százaléka ilyen kamerát használ emlékei megörökítésére -- közölte Kovács Ildikó, a Hewlett-Packard Magyarország (HP) termékmarketing vezetője.

[Noguchi] Piaci előrejelzések szerint az idén jelentősen nő a kereslet a digitális fényképezőgépek iránt, számításaink szerint az év végén, a korábbi 5 százalék helyett már a lakosság legalább 15 százaléka ilyen kamerát használ emlékei megörökítésére -- közölte Kovács Ildikó, a Hewlett-Packard Magyarország (HP) termékmarketing vezetője.

Kovács Ildikó úgy véli, igazán tömegcikké most kezd válni a digitális kamera: egyrészt míg korábban főleg a technikai újdonságok iránt fogékonyak vásároltak ilyen gépet, addig most már egyre többen érdeklődnekiránta. Nem utolsó sorban azért, mert 2002 második felében nagyot zuhant a gépek ára, s ez a folyamat, ha nem is akkora lendülettel, de a választék jelentős bővülésével együtt azóta is tart. A piac fejlődésére jellemző fejlemény például, hogy Japánban tavaly már kétszer több, összesen 6,9 millió digitális kamerát adtak el, mint analógot.

A magyarországi digitális piacon vezető, több, mint 25 százalékos részesedéssel rendelkező HP Magyarország az elmúlt évben mintegy 10 ezer kamerát adott el, ami 60 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A nagy forgalmazók adatainak értékelésével megállapítható, hogy az elmúlt évben a digitális kamerák piaca szintén 60 százalékkal nőtt, míg az idén a várakozások szerint megduplázódik. Pontosabb, a forgalom forintos értékére vonatkozó piackutatás ezen új szegmensben sajnos még nem áll rendelkezésre. A HP az idén meg kívánja duplázni az eladott készülékek számát.

A társaság azért is bízik tervei megvalósulásában mert hamarosan új modelleket dob piacra, folyamatosan lecseréli teljes gépparkját. Ezen túlmenően a HP azért is számít pozíciói erősödésére, mert a gyártók közül egyedüliként a képalkotástól, a tároláson, a szerkesztésen, a nyomtatáson és továbbításon át a fényképezés teljes fázisára kínál megoldást és eszközöket. A HP ráadásul már öt évvel ezelőtt megkezdte a digitális képalkotással kapcsolatos ismeretterjesztést, ami az elemzők szerint előbb-utóbb meghozza hasznát az eladásokat illetően is -- mondta Kovács Ildikó.

Az otthoni felhasználóknak szánt digitális fényképezőgépek hat évvel ezelőtt jelentek meg a piacon, s akkor az áruk még több százezer, átlagosan 250-300 ezer forint volt. Azóta jelentősen csökkent az áruk és a magyar piacon kapható gépek választéka is sokkal nagyobb lett: ma már 8-10 márka, s egy-egy márkán belül akár 10 különböző színvonalú és tudású gép közül lehet választani 30-200 ezer forint közötti áron. Világszerte 62 gyártó állít elő digitális gépeket.

A szakértők szerint a digitális kamerák iránti kereslet összefügg a személyi számítógépek otthoni elterjedésével is. Ezt azzal indokolják, hogy a képek tárolása, feldolgozása, interneten való küldése és nyomtatása lehetetlen számítógép, illetve a hozzá vagy fényképezőgéphez kapcsolható periférák, fotó-, színes tintasugaras vagy lézernyomtató nélkül. Fotónyomtatót azonban jóval kevesebbet adnak el a gyártók, mint digitális kamerát, aminek alapvetően az az oka, hogy a felhasználók nem nyomtatják ki a képeket, hanem elektronikus úton, a számítógépeken vagy CD-lemezeken tárolják, s interneten továbbítják.

A digitális a kamerák piaca, hasonlóan több más termékhez szezonális: a legtöbb gépet a nyaralás előtt és a nyár végén adják el a gyártók és a kereskedők. Ez utóbbira a magyarázat az, hogy az emberek szabadságuk alatt tájékozódnak a digitális kínálatról, s ekkor döntik el, hogy ilyen gépet vásárolnak.

Szakértők szerint a digitális kamera nagy előnye a hagyományossal szemben, hogy a kép például a kattintás után azonnal megnézhető, s ha az eredmény nem megfelelő, a felvételt törölhető és azonnal megismételhető. Az elmúlt évben világszerte 27,5 millió digitális kamerát adtak el, míg hagyományos gépből 63 milliót értékesítettek. Digitális gépet az Egyesült Államokban 9,9 milliót, Európában 8 milliót, míg Japánban 6,9 milliót adtak el. Európában tavaly a digitális kamerák elterjedtsége a lakosság arányában 5,7 százalék volt, míg a hagyományos kameráké 75 százalékot ért el.

a címlapról