Vegyesek a szoftver- és a játékipar tavalyi kiskereskedelmi eredményei
[CNET] A The NPD Group piackutató cég legújabb tanulmánya szerint a tavalyi kiskereskedelmi szoftvereladások vegyes eredményeket mutatnak, a forgalom értéke némileg nőtt, volumene pedig csökkent az Egyesült Államokban. A videojáték-ipar eredményei azonban egyértelműen jól alakultak.
A kiskereskedelmi szoftvereladások 5,7 milliárd dollárt értek el tavaly az USA-ban, ez 3,1 százalékos növekedés 2001-hez képest. Ugyanakkor az eladások volumene 4,2 százalékkal 132 millió darabra csökkent.
Steve Koenig, az NPD elemzője elmondta, hogy a negyedik negyedévig arra utaltak a jelek, hogy rekordévet sikerül elérni, azonban a fogyasztói kiadások gyengülése miatt nem sikerült a várt eredményt elérni az ünnepi szezonban.
"A harmadik negyedév nagyon erős volt a szoftver szektorban, elég optimista voltam, amikor megláttam a statisztikákat" -- mondta Koenig. "Azonban az ünnepi szezonban a kiskereskedelmi forgalom egésze alatta maradt a várakozásoknak: nem a szoftver volt az egyedüli terület, ahol a kiskereskedelmi eladások gyengén alakultak."
Az előző évekhez hasonlóan az eladási toplistákon több adózási szoftver is szerepelt: az Intuit három különböző TurboTax termékkel volt jelen a Top 10-ben, míg a H&R Block-féle TaxCut szintén a legnépszerűbb szoftverek közé tartozott.
A játékok szintén népszerűek voltak, a The Sims két változata szerepelt a Top 10-ben, csakúgy mint a Warcraft III stratégiai játék. Koenig elmondta, hogy a PC-s játékok a vártnál jobban szerepeltek.
"A PC-játékok a jelentős 'ellenszél' ellenére kiválóan szerepeltek" -- mondta az elemző. "A konzoljátékok jelentős fenyegetése és lendülete miatt az eredmények lehettek volna sokkal rosszabbak is. Ez azt mutatja, hogy továbbra is jelentős a PC-játékok lojális és elkötelezett vevőköre."
A Top 10 listán szerepelt még a Symantec kétféle Norton Antivirus verziója, valamint a Microsoft Windows XP Home Edition operációs rendszerének upgrade változata.
Koenig arra számít, hogy a kiskereskedelmi szoftvereladások nem változnak az idén, folyamatos bevételek várhatók a játékokból, adózási szoftverekből és a biztonsági termékekből.
Egy másik NPD jelentés szerint 2002-ben 10 százalékkal nőtt az amerikai videojáték-ipar. A játékkonzol- és szoftvereladások 10,3 milliárd dollárt értek el tavaly, szemben a 2001-es 9,3 milliárd dollárral. A növekedés jelentős része mögött a szoftvereladások álltak: a forgalom volumene 15 százalékkal, az értéke pedig 21 százalékkal emelkedett. A hardveroldalon a játékkonzolok eladási volumene 10 százalékkal emelkedett, a forgalom értéke azonban alig nőtt (3,5 milliárd dollárról 3,7 milliárd dollárra) a jelentős árcsökkentések eredményeként.
A Take-Two Interactive Software volt a legsikeresebb szoftverkiadó, az első két helyen végzett a "Grand Theft Auto: Vice City" és a "Grand Theft Auto 3". A Top 10 játék közül hét készült a Sony PlayStation 2 konzolhoz, míg 1-1 játék a Microsoft Xbox, a Nintendo GameCube és a Nintendo Game Boy Advance játékkonzolokhoz.