A negyedik negyedévben a HP volt a legnagyobb PC-gyártó, de az évet a Dell nyerte
[CNET, CBS] Az IDC piackutató intézet által készített felmérés szerint a negyedik negyedévben a globális PC-piac 4 százalékkal növekedett a tavalyi negyedik negyedévhez képest, míg a 2002-es PC-eladások 1,5 százalékkal múlták felül a 2001-es szintet. Az amerikai PC-piaci 6,6 százalékkal növekedett, amely elsősorban a fogyasztói PC-vásárlásoknak köszönhető. Az IDC szerint tavaly világszerte 136 millió PC, notebook és Intel-alapú szerver talált gazdára.
A Gartner Dataquest adatai szerint 2002-ben 2,7 százalékkal nőttek a PC-eladások, az amerikai piac pedig 4,4 százalékkal növekedett a megelőző évhez képest. Bár a növekedés egyáltalán nem látványos, a 2001-es trend végre megfordult, 2001-ben ugyanis több mint 15 év után először csökkent az eladott PC-k száma.
A negyedik negyedévben a HP volt a legnagyobb PC-gyártó, megelőzve a Dellt. Azonban míg a HP eladásai tavalyhoz képest 9,8 százalékkal csökkentek és a cég piaci részesedése 18,5 százalékról 16,1 százalékra esett vissza, a Dell eladásai 24,2 százalékkal emelkedtek, a cég piaci részesedése pedig 13,2 százalékról 15,7 százalékra nőtt. Az Egyesült Államokban továbbra is a Dell a legnagyobb PC-gyártó, a cég 29,1 százalékos piaci részesedéssel bírt, messze megelőzve a 20,8 százalékos részesedéssel rendelkező HP-t.
Az egész évet tekintve a Dell volt a legnagyobb PC-gyártó, a vállalat az IDC adatai szerint 15,2 százalékos piaci részesedést ért el, míg a HP részesedése 13,6 százalék volt.
Jim McDonnel, a HP személyi számítógépes részlegének marketingért felelős alelnöke rámutatott, hogy cége az utóbbi két negyedév során folyamatosan növelte eladásait a megelőző negyedévekhez képest. Az IDC adatai szerint a HP negyedik negyedéves PC-eladásai 21 százalékkal nőttek a harmadik negyedévhez képest. A Dell eladásai eközben 16 százalékkal emelkedtek.
Bár a Gateway növelni tudta negyedik negyedéves eladásait, a vállalat piaci részesedése meredeken csökkent. A cég amerikai eladásai eközben 15,4 százalékkal csökkentek és a cég 5,7 százalékos részesedéssel zárta a 2002-es évet. Az IBM mind globálisan, mind az amerikai piacon növelni tudta negyedik negyedéves részesedését, azonban az egész évet tekintve a cég piaci részesedést vesztett. Az Apple amerikai piaci részesedése eközben 2,9 százalékról 3 százalékra nőtt.
A negyedik negyedév tipikusan a fogyasztói PC-vásárlások időszaka, a vállalati megrendelések továbbra sem látszanak fellendülni. A nagyvállalatok utoljára 1999 végén vásároltak sok PC-t, azonban ezek a gépek lassan elöregszenek, miközben a Microsoft beszünteti egyes régebbi operációs rendszereinek és szoftvereinek támogatását, amely komoly hajtóerő lehet az új PC-k vásárlásánál -- állítják szakértők.