Az IBM negyedik negyedéves eredményei felülmúlták a várakozásokat
Sam Palmisano |
A világ legnagyobb informatikai vállalata a negyedik negyedévben 23,7 milliárd dolláros forgalom mellett 1,9 milliárd dolláros, azaz részvényenként 1,34 dolláros nettó profitot ért el. Az egyszeri költségek 405 millió dollárt, vagyis részvényenként 23 centet tettek ki. Elemzők arra számítottak, hogy az IBM 23,2 milliárd dolláros forgalmat és részvényenként 1,30 dolláros nyereséget ér el.
A szolgáltatási üzletág bevétele a tavalyi negyedik negyedévhez képest 17 százalékkal 10,6 milliárd dollárra növekedett. Az IBM bejelentése szerint a növekedés hátterében elsősorban a PricewaterhouseCooper tanácsadói üzletágának megvásárlása áll.
"Az informatikai ipar egyik legnehezebb évén vagyunk túl. A negyedik negyedévet jól zártuk és az egész évünk jól sikerült. Legfontosabb üzletágaink tovább növelték piaci részesedésüket, a vállalat a kedvezőtlen körülmények ellenére jól teljesített" -- mondta Sam Palmisano vezérigazgató, aki rámutatott, hogy az IBM felvásárlásokkal erősítette szoftver-részlegét és azt is bejelentette, hogy a tervek szerint halad a PwC integrációja.
Annak ellenére, hogy az IBM negyedik negyedéves eredményei felülmúlták a várakozásokat, a cég profitja csökkent, ugyanis 2001 negyedik negyedévében a vállalat 2,6 milliárd dolláros, azaz részvényenkénti 1,46 dolláros nyereségről számolt be. A 2002-es évben az IBM 81,2 milliárd dolláros forgalom mellett 5,3 milliárd dollár nyereséget ért el, vagyis a bevétel 2,3 százalékkal, a profit pedig 34,5 százalékkal esett vissza.
John Joyce pénzügyi vezérigazgató bejelentette, hogy a jelenleg is tartó, márciusban véget érő negyedévben az IBM tartani tudja az elemzői várakozásokat, vagyis képes lesz 9 százalékkal növelni részvényenkénti eredményét és 10 százalékkal felülmúlni a tavalyi első negyedéves forgalmat. A First Call által megkérdezett elemzők azonban átlagosan 9,6 százalékos profitnövekedésre és 10,1 százalékos forgalomnövekedésre számítanak.
Joyce szerint az IBM akkor is növelni tudja nyereségét és forgalmát, ha az IT kiadások nem változnak számottevően, azonban ahhoz, hogy a cég elérje az elemzői várakozásokat, mindenképp szükség lesz arra, hogy a nagyvállalatok költési hajlandósága javuljon.