:

Szerző: Bodnár Ádám

2003. január 15. 11:10

A mobiltelefon drágább mint a vezetékes, az előfizetők szerint mégis jobban megéri

[BellResearch] Miközben a fővárosi telefonpiacon a mobilkiadások már legalább 30%-kal meghaladják a vezetékes piac nagyságát, a budapesti közvélemény többsége szerint a mobiltelefon továbbra is jobban megéri, mint a vezetékes, ha a forgalmi díjakat a szolgáltatások hasznosságához, illetve észlelt fogyasztói értékéhez viszonyítjuk -- derül ki a BellResearch által 2002. év végén készített telefonos felmérésből.

[BellResearch] Miközben a fővárosi telefonpiacon a mobilkiadások már legalább 30%-kal meghaladják a vezetékes piac nagyságát, a budapesti közvélemény többsége szerint a mobiltelefon továbbra is jobban megéri, mint a vezetékes, ha a forgalmi díjakat a szolgáltatások hasznosságához, illetve észlelt fogyasztói értékéhez viszonyítjuk -- derül ki a BellResearch által 2002. év végén készített telefonos felmérésből.

Ha a mobil és vezetékes telefonszolgáltatás forgalmi díjainak megítélését összehasonlítjuk egymással, a jelentős árkülönbségek ellenére a közvélemény szerint alig találhatunk eltérést: mindössze a mobiltelefonnal rendelkezők egyötöde [21%], a vezetékes telefon előfizetők egynegyede [26%] véli reálisnak a jelenlegi forgalmi tarifákat.

Ezzel szemben jelentősen megoszlanak a vélemények a kétféle technológia költségének megítélésében, ha azokat használati értékükhöz viszonyítjuk. A válaszadók többsége [37%] szerint a mobiltelefon jobban, további 10% szerint pedig sokkal jobban megéri, mint vezetékes előfizetést fenntartani. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a háztartások közel 30%-a szerint nincs különbség a kétféle technológia között, illetve azok költségeit nem tudják megítélni, akkor egyértelműen megállapíthatjuk, hogy a fővárosi vezetékes telefonvonallal rendelkező háztartások a mobiltelefon nyújtotta szolgáltatásokat költségükhöz képest kifizetődőbbnek tartják.

Mindössze a háztartásfők egyharmada [34%] van azon a véleményen, hogy a vezetékes technológia jobban megéri. A BellResearch elemzői rámutatnak: a mobiltelefon megítélése a valóságban még ennél az eredménynél is kedvezőbb, mivel a felmérésben nem vettek részt azok a háztartások, amelyek csak mobiltelefonnal rendelkeznek, és vezetékes előfizetésüket már visszamondták.

A 2001. júniusi állapothoz képest megállapítható, hogy az előfizetők tudatossága nőtt, mivel felére csökkent azok száma, akik a két technológia érték/ár arányát nem tudták megítélni [21%-ról 11%-ra.] Ezzel párhuzamosan a vezetékes telefont preferálók aránya 9 százalékponttal esett, míg a drót nélküli technológia rajongótábora kétszeresére nőtt.

A fővárosi családok átlagosan 7 117 Ft-ot költenek [ÁFÁ-val együtt] havonta vezetékes telefonra, ami 4%-os növekedést jelent a 2001. júniusában mért átlagosan 6 823 Ft-os havi összeghez képest. A budapesti háztartások teljes vezetékes telefonköltsége jelenleg 4,7 milliárd Ft-ot tesz ki havonta, ami csak minimálisan, mindössze [1%-kal] nagyobb a 2001. év közepén mért kiadásokhoz képest. Mindezekből az tűnik ki, hogy a budapesti háztartások vezetékes telefonköltsége nem változott jelentős mértékben, az elmúlt évi kiadásokhoz viszonyítva stagnál, bár az inflációt is figyelembe véve egyértelmű csökkenést tapasztalhatunk.

Az egyes költségtételek megoszlása a tavalyi teljes piacon belüli részesedéseket nézve azonos sorrendet követ, viszont az arányuk megváltozott. A 2001. júniusi költségmegoszláshoz képest leginkább az internetezéshez kapcsolódó telefonköltség aránya csökkent [3%-kal] a budapesti háztartások vezetékes telefonszámláin belül, míg a mobiltelefonok hívásának költségaránya növekedett [5%-kal].

A BellResearch felmérésből kiderül az is, hogy vezetékes telefonnal rendelkező fővárosi háztartások közel háromnegyedében [72%-ában] található legalább egy mobiltelefon, ami 15 százalékpontos növekedést jelent a 2001. júniusi, 57%-os mobil-ellátottsághoz képest. Egy budapesti vezetékes telefonnal rendelkező háztartáson belül átlagosan 2 személy rendelkezik mobiltelefonnal, természetes módon a mobiltelefonnal rendelkezők száma párhuzamosan növekszik a háztartás létszámával és a háztartások nettó jövedelmével. Míg a 2 fős háztartásokban átlagosan 1,6 fő a mobiltelefonnal rendelkezők száma, addig egy 4 vagy több fős háztartásban már átlag 3,1 főnek van mobiltelefonja.

A mobillal rendelkező háztartások átlagosan 12 826 Ft-ot fizetnek ki [ÁFÁ-val együtt] havonta mobiltelefon-használatuk után, ami a másfél évvel korábbi 9 837 Ft-os havi átlagos kiadásukhoz képest 31%-kal nagyobb átlagos kiadást jelent. A budapesti háztartások jelenlegi havi 6,1 milliárd Ft-os mobilköltsége azonban jóval meghaladja a tavaly júniusi 3,8 milliárd Ft-os havi összköltséget. A másfél éves növekedést éves rátára alakítva azt mondhatjuk, hogy a fővárosban az utóbbi 1 évben a mobiltelefon-kiadások havi piaca kb. 40%-kal emelkedett. Eközben éves szinten [2001. november és 2002. november között] a SIM kártyák száma országos szinten 47%-kal nőtt, amely a fővárosi piac telítődéshez közeli szakaszát jelzi, illetve az egyre alacsonyabb árbevételt generáló ügyfelek felé való eltolódást mutatja.

Az 2002-es 6,1 milliárdos havi mobilkiadás a 4,7 milliárdos vezetékes költések egy havi nagyságának 1,3-szorosát adja, ami azért is különösen hangsúlyos, mert mobiltelefonnal mindössze a vezetékes háztartások 72%-a rendelkezik.

a címlapról