:

Szerző: Vörös Péter

2002. november 26. 18:49

A Sony Ericssonra szomorú idők várnak?

A Gartner Dataquest piackutató vállalt kedden publikálta harmadik negyedéves mobiltelefon-eladási statisztikáit, ezzel egy időben a cég elmondta, hogy a Sony Ericssonnak hamarosan több új terméket kell piacra dobnia ahhoz, hogy megállítsa a forgalom kiábrándító csökkenését.

A Gartner Dataquest piackutató vállalt kedden publikálta harmadik negyedéves mobiltelefon-eladási statisztikáit, ezzel egy időben a cég elmondta, hogy a Sony Ericssonnak hamarosan több új terméket kell piacra dobnia ahhoz, hogy megállítsa a forgalom kiábrándító csökkenését.

A Gartner Dataquest számai azt mutatják, hogy a Sony Ericsson mindössze 5 millió mobiltelefont adott el világszerte a harmadik negyedévben. A svéd-japán közös vállalat megalapítása előtt a két cég összesen 8,5 millió készüléket adott el a 2001-es harmadik negyedévben.

A Sony Ericsson piaci részesedése 4,8 százalékra esett vissza az előző év hasonló időszakában elért 8,8 százalékhoz képest. "Újabb kétségbeejtő negyedévet zárt a közös vállalat, amelynek most már tényleg össze kell szednie magát. A márciusban megrendezendő CeBIT-en remek termékeket kell felvonultatnia a Sony Ericssonnak, különben nagyon nehéz helyzetbe kerülnek" -- mondta Ben Wood piacelemző.

A Sony Ericsson korábban úgy nyilatkozott, hogy 2006-ra a világ első számú mobiltelefon-gyártója szeretne lenni -- a cég azonban jelenleg is veszteséges. A svéd anyavállalat, az Ericsson tegnap közölte, hogy várhatóan további pénzeket kell fektetnie a közös vállalatba 2003-ban ahhoz, hogy biztosítsák a nyereségességet.

A Gartner a mobiltelefon-eladásokat úgy méri, hogy hány készüléket adtak el a végfelhasználóknak ("sell-through"), míg a riválisok, például a Strategy Analytics a disztribútoroknak, szolgáltatóknak és kiskereskedelmi láncoknak eladott ("sell-in") mennyiséget mérik.

A Gartner számai azt mutatják, hogy a Sony Ericsson negyedéves visszaesése még rosszabb, mint amit a Strategy Analytics számai mutattak a múlt héten: több Sony Ericsson mobiltelefont szállítottak a disztribúciós csatornába, mint amennyit ténylegesen eladtak a fogyasztóknak.

A piacvezető Nokia piaci részesedése 35,9 százalék volt, szemben az előző év hasonló időszakában elért 34,1 százalékkal és az idei második negyedéves 35,6 százalékkal.

Wood szerint új modellkínálatának köszönhetően a finn cég rendkívül jó helyzetben van vezető pozíciójának további erősítéséhez, bár várhatóan "szinte lehetetlen" lesz elérni a vállalat középtávú, 40 százalékos piaci részesedés megszerzésére irányuló célkitűzését a negyedik negyedévben.

Wood azt is elmondta, hogy a negyedik negyedév és az ünnepi szezon szerepe némileg csökkenni fog, mivel az ázsiai eladások szerepe egyre nő, márpedig a kínai újév az első negyedévre esik.

A Sony Ericssonhoz hasonlóan a Motorola globális piaci részesedése is csökkent: a Gartner szerint 14,4 százalék volt az amerikai cég piaci részesedése, szemben a Strategy Analytics felmérésével, amely szerint a vállalat piaci részesedése 16,7 százalék volt a harmadik negyedévben.

"A Motorola egyre inkább ki van téve a bizonytalanságoknak Kínában és az Egyesült Államokban, mivel e két ország teszi ki a cég negyedéves eladásainak több mint 50 százalékát a végfelhasználókat tekintve" -- mondta Ann Liang, a Gartner elemzője.

A dél-koreai Samsung jelentősen előretört, az egy évvel ezelőtti 7,5 százalékos piaci részesedését 10,6 százalékra növelte, a szakértők szerint a cég sikerének titka a színes kijelzős, széthajtható és többszólamú csengőhangú modellekben rejlik.

A negyedik helyen a német Siemens végzett, amely a Samsunggal szemben az alacsony kategóriájú modellekre összpontosít (a cég átlagos eladási árai a legalacsonyabbak közé tartoznak), a vállalat globális piaci részesedése 7,5 százalékról 7,8 százalékra emelkedett.

a címlapról