:

Szerző: castor

2002. október 16. 18:04

A Deep Fritz sakkszámítógép egy ragyogó játszmában ismét legyőzte Kramnyikot

A német fejlesztésű Deep Fritz sakkszámítógép egy szinte hiba nélküli partiban 34 lépésben, sötéttel legyőzte az orosz világbajnok Vlagyimir Kramnyikot, és 3:3-ra egyenlített a nyolcjátszmás, 1 millió dollár díjazású mérkőzésen. Az ötödik és a hatodik játszma megnyerésével nagyban nőtt a Deep Fritz esélye a Bahrein elméi nevű csatában. A hetedik partira csütörtökön kerül sor.

A német fejlesztésű Deep Fritz sakkszámítógép egy szinte hiba nélküli partiban 34 lépésben, sötéttel legyőzte az orosz világbajnok Vlagyimir Kramnyikot, és 3:3-ra egyenlített a nyolcjátszmás, 1 millió dollár díjazású mérkőzésen. Az ötödik és a hatodik játszma megnyerésével nagyban nőtt a Deep Fritz esélye a "Bahrein elméi" nevű csatában. A hetedik partira csütörtökön kerül sor.

"Életem egyik legszebb partija lehetett volna" -- mondta a 27 éves orosz játékos a játszma után. "Nem vagyok letört. Egy ilyen kiváló meccs után nem lehet letört az ember. Mindkét félnek nyerési esélyei voltak, és nyíltsisakos volt a küzdelem. A Deep Fritz remekül védekezett. Az eredmény ellenére úgy gondolom, hogy még mindig megnyerhetem a csatát" -- közölte Kramnyik.

A számítógép a vezérindiai védelmet választotta megnyitásul, amelyben a kezdeményezés inkább a világosé, de a bábok (különösen a vezér) épen maradnak. A 19. lépésnél a világbajnok tisztáldozatra határozta el magát, ami "karrierem egyik legszebb játszmájává tehette volna a partit" -- mondta Kramnyik. A Deep Fritz azonban briliáns védekezést talált, és megnyerte a partit. Ragyogó játszma volt, valószínűleg sok-sok napon keresztül fogják elemezni a szakemberek annak érdekében, hogy teljes egészében megértsék a történteket.

A Deep Fritz sakkszámítógép másodpercenként 3,5 millió lépést képes kiértékelni. A mostani találkozó a hagyományteremtő, 1997-es Garri Kaszparov-Deep Blue szuperszámítógép verseny folytatása. Öt évvel ezelőtt a számítógép nyert az akkori világbajnok, Kaszparov ellen.

Kramnyik 2000-ben lett világbajnok, amikor Londonban legyőzte a szintén orosz Kaszparovot. A Deep Fritz elleni győzelem esetén Kramnyik 1 millió dollárt kap, döntetlen esetén 800 ezer dollár a jutalma, míg vereség esetén is 600 ezer dollár üti a markát.

A szabályok értelmében Kramnyik két héttel a mérkőzés kezdete előtt megkapta a számítógépet, hogy gyakorolhasson a program ellen és hozzáigazíthassa játékmódját.

Kramnyik játszhatott volna biztos döntetlenre és megőrizhette volna egypontos előnyét, de ehelyett egy szép játszmában szerette volna térdre kényszeríteni a számítógépet. A 19. lépésben elképesztő áldozat mellett döntött és halálos támadást indított a Deep Fritz királya ellen. A számítógép azonban hibátlan védelmet játszott és Kramnyik támadása lassan elhalt. A Deep Fritz ellentámadásba kezdett, és az orosz játékos helyzete gyorsan szétesett; már csak néhány percnyi gondolkodási ideje maradt, amikor a 34. lépés után feladta a partit.

A játszma előtt a Deep Fritz csapat úgy vélte, nem lesz könnyű döntetlent elérnie a világbajnoknak a sakkszámítógép ellen. "Keményen fogunk harcolni, Kramnyik várhatóan ideges lesz az ötödök játszma után [amelyet a Deep Fritz nyert], és mi fokozzuk a nyomást ellene" -- mondta Frederic Friedel, a Deep Fritz csapat egyik tagja. A bukmékereknél 7:1-hez lehetett fogadni a sakkszámítógép győzelmére.


A Deep Fritz csapat: az alkotó Morsch, a programozó Feist és a megnyitás-szakértő Kure

Jó befektetésnek bizonyult a számítógép mellett leadott voks, mivel a Deep Fritz a mérkőzés legjobb megnyitását játszotta. A pozíciója irigylésre méltó nem, viszont rendkívül bonyolult volt, és a legtöbb báb a táblán maradt. Ezután a 19. lépésen Kramnyik 42 percen át gondolkodott, ez volt a leghosszabb gondolkodási idő az egész mérkőzésen. Amikor visszatért a táblához, meghúzta a 19.Hxf7-et, feláldozva a tisztet azért, hogy rákényszerítse a sötét királyt arra, hogy előbújjon biztonságos rejtekéből.


Ebben a helyzetben Kramnyik megjátszotta a meglepő 19.Hxf7-et. Az elemzők 19.Fd5 vagy 19.Hxe8-ra számítottak.

A lépés briliáns, gyönyörű és egyszersmind kissé vakmerő volt. A nagymesterek gyakran vesztenek így a számítógépek ellen. Nagyszerű támadási pozícióhoz jutnak, amelyek túlságosan bonyolultak egy olyan program ellen, mint a Deep Fritz, amely 3,5 millió helyzetet képes kiértékelni másodpercenként és ugyanakkor nagyszerűen védekezik. Elég egyetlen kulcsfontosságú lépést kihagyni a kalkulációból, és kész a baj -- tegnap pontosan ez történt a világbajnokkal. "Nem értem, hogy Kramnyik miért dobta el folyamatosan kialakult előnyét egy ilyen féktelen ötletért. Így nem lehetne játszani a számítógép ellen" -- mondta Malcolm Pein nemzetközi nagymester, a mérkőzés egyik kommentátora.


A megnyitás-szakértő Alex Kure, valamint Julian Hodgson és Danny King nagymesterek figyelik a hatodik játszma alakulását.

Kramnyik azt tervezte, hogy 27.Ve6+ Hf6 28.f4 és világos győz. Amit nem látott az orosz világbajnok, az a 28...Fh4!! volt, az egyetlen lépés, amely nem veszít azonnal, mi több meghozza a győzelmet a sötét számára. Kramnyik ekkor már vesztésre állt és csak 15 perc volt az óráján.


Vlagyimir érzi a vesztét.


A hatodik játszma végső állása a 34...axb6 után.

A hatodik parti krónikája: Világos (Vlagyimir Kramnyik) - Sötét (Deep Fritz).1.d4 Hf6 2.c4 e6 3.Hf3 b6 4.g3 Fa6 5.b3 Fb4+ 6.Fd2 Fe7 7.Fg2 c6 8.Fc3 d5 9.He5 Hfd7 10.Hxd7 Hxd7 11.Hd2 0-0 12.0-0 Bc8 13.a4 Ff6 14.e4 c5 15.exd5 cxd4 16.Fb4 Be8 17.He4 exd5 18.Hd6 dxc4 19.Hxf7!? Kxf7 20.Fd5+ Kg6 21.Vg4+ Fg5 22.Fe4+ Bxe4 23.Vxe4+ Kh6 24.h4 Ff6 25.Fd2+ g5 26.hxg5+ Fxg5 27.Vh4+ [27.Ve6+ Hf6 28.f4 Fh4!!] 27...Kg6 28.Ve4+ Kg7 29.Fxg5 Vxg5 30.Bfe1 cxb3 31.Vxd4+ Hf6 32.a5 Vd5 33.Vxd5 Hxd5 34.axb6 axb6 0-1 [35.Bxa6? b2]

a címlapról

jogsértés

39

Bajban lehet az X az EU-ban

2024. július 12. 13:21

A Bizottság előzetes döntéshozatali eljárása szerint a közösségi platform működése több ponton is törvénysértő.