Internetes nagyágyúkat perelnek a lemezkiadók
[CNET] A világ legnagyobb lemezkiadói a világ legnagyobb internetes cégeit perelték be pénteken, azt állítva, hogy a hálózati szolgáltatások révén a felhasználók egy Kínában üzemeltetett webszerverhez férhetnek hozzá, és onnan szerzői joggal védett zeneszámokat tölthetnek le.
A manhattani szövetségi bíróságra eljuttatott kereset azt kéri, hogy a bíróság kötelezze az alpereseket arra, hogy tiltsák le a Listen4ever szervere felé irányuló és onnan érkező adatforgalmat. A felperesek között található a Vivendi Universalhoz tartozó UMG Recordings, a Sony Music Entertainment, az RCA Records, illetve a Warner Bros. Records.
A "szorító másik sarkában" olyan internetes és telekommunikációs cégek állnak, mint az AT&T Broadband, a Cable & Wireless, az Advanced Network Services és a WorldComhoz tartozó UUNet Technologies.
A kereset szerint a Listen4ever weboldalon keresztül a felhasználók több ezer, illegálisan másolt zeneszámot tartalmazó archívumhoz férhetnek hozzá és fájlokat tölthetnek le. A felperesek azt állítják, hogy a Listen4ever Kínában található szervereken tárolja a dalokat, az amerikai felhasználók pedig a fentebb említett cégek hálózatán keresztül férhetnek hozzá. A Listen4ever szerverei számos népszerű előadó dalait tartalmazzák, azonban a lemezkiadókat sokkal inkább aggasztja, hogy a fájlok között még meg nem jelent számok és albumok is megtalálhatók.
A lemezkiadók szerint lehetetle megállapítani, ki is üzemelteti a Listen4ever weboldalt, mindössze annyit lehet tudni, hogy a domainnevet egy kínai magánszemély jegyezte be. A weboldalon található email linkek egy ingyenes emailszolgáltatónál létrehozott címre mutatnak.
A kereset szerint a Listen4ever amerikai domain nevet használ, teljesen angolul íródott és láthatóan amerikai felhasználókat céloztak meg a szolgáltatással és főképp amerikai előadók dalait tartalmazza és csupán azért található kínai szerveren, hogy ne vonatkozzanak rá a hatályos amerikai jogszabályok.
A lemezkiadók az internetes fájlcserélő szolgáltatásokat okolják az elmaradó forgalom miatt: az amerikai lemezkiadók szövetsége (RIAA) szerint 2000-ben és 2001-ben az interneten terjedő zenék 5 százaléknyi bevételtől fosztották meg a zeneipart.