Az NVIDIA nyílt forrásúvá teszi Cg programnyelvét
Az NVIDIA bejelentette, hogy nyílt forrásúvá teszi Cg programbyelvét, amelyet ezentúl egy szabad, megkötések nélküli licenc keretében bárki felhasználhat.
"Bejelentése óta hihetetlen érdeklődést tapasztaltunk a Cg iránt" -- nyilatkozta Dan Vivoli, az NVIDIA marketingért felelős alelnöke. "Azért tesszük nyílt forrásúvá a fordítókódot, hogy tovább gyorsítsuk az átállást a Cg segítségével létrehozható fejlett, valós idejű effektekre."
"A licencelési kérdések számos kísérletet nmeghiúsítottak már ebben az iparágban" -- nyilatkozta a bejelentés kapcsán John Carmack, az id Software vezető programozója. "Az NVIDIA döntése, amelynek értelmében szabadon elérhetővé teszi egyes fejlesztéseit, mindenképp üdvözlendő dolog, remélem más gyártók is követni fogják a példáját."
A grafikus piac vezető gyártója szerint a Cg egy C-hez hasonló szintaxissal rendelkező, a grafikus platformtól független magas szintű programnyelv, amely az eddigieknél lényegesen könnyebbé teszi a shader programok fejlesztését.
Az NVIDIA a bejelentéssel egyibőben mutatta be Cg eszköztárát (Toolkit), amely a Cg fordítóprogramot, browsert, standard függvénykönyvtárat, a CgFX fájlformátum leírását és több előre megírt példaprogramot tartalmaz. Az NVIDIA Cg Toolkit 1.0 letölthető a developer.nvidia.com/cg weboldalról. Az Alias|Wavefront, a Discreet, a Luxology és a Softimage hamarosan megjelenteti a megfelelő plugin modulokat professzionális grafikus programjaihoz. A Cg nyelvről bővebb részletek olvashatók a www.cgshaders.org oldalon.
Az NVIDIA Cg Toolkit 2.0 a vállalat ígéretei szerint a következő generációs NVIDIA grafikus chippel, az egyelőre NV30 kódnéven ismert processzorral együtt debütál majd. Kurt Akeley, a Silicon Graphics egyik alapítója ennek kapcsán így nyilatkozott: "Az NV30 és a Cg Toolkit megjelenése "az elmúlt 10 év legjelentősebb forradalma és a elkövetkező 10 év alapja".