:

Szerző: Bodnár Ádám

2002. június 13. 15:24

Az NVIDIA bejelentette Cg (C for Graphics) grafikus programozási nyelvét

Az NVIDIA a mai napon bejelentette a Cg (C for Graphics) programnyelv specifikációját, amelynek segítségével a fejlesztől sokkal gyorsabban és könnyebben készíthetnek a DirectX- és OpenGL-kompatibilis grafikus alkalmazásokat. A vállalat bejelentése szerint a Cg az NVIDIA és a Microsoft szoros együttműködésének gyümölcse.

Az NVIDIA a mai napon bejelentette a Cg (C for Graphics) programnyelv specifikációját, amelynek segítségével a fejlesztől sokkal gyorsabban és könnyebben készíthetnek a DirectX- és OpenGL-kompatibilis grafikus alkalmazásokat. A vállalat bejelentése szerint a Cg az NVIDIA és a Microsoft szoros együttműködésének gyümölcse.

A grafikus piac vezető gyártója szerint a Cg egy C-hez hasonló szintaxissal rendelkező, a grafikus platformtól független magas szintű programnyelv, amely az eddigieknél lényegesen könnyebbé teszi a shader programok fejlesztését.

"Mostanáig a fejlesztőknek assembly nyelvet kellett használniuk, ha valóban gyors és látványos effektusokat akartak elérni. Azonban csak nagyon kevesen képesek ezt jól és elég gyorsan csinálni" -- nyilatkozta Jon Peddie, a Jon Peddie Research elnöke. "A Cg programnyelv és a Cg fordító használatával a fejlesztők gyorsabban készíthetik el shader programjaikat és korábban nem látott vizuális effekteket és valósághű alkalmazásokat írhatnak."

"A Cg máris széles körű támogatottságnak örvend, nem csak a játékfejleszrők, hanem a tartalomfejlesztők körében is" -- nyilatkozta a bejelentés kapcsán Jen Hsun Huang, az NVIDIA vezérigazgatója. "A Cg egy igazi mérföldkő a számítógépes grafika történetében. Jelentősen felgyorsítja az egyre kifinomultabb látványeffektusok elkészítését. A Cg olyan a grafikus processzorok számára, mint amilyen a C++ a processzorok számára."

Az NVIDIA a bejelentéssel egyibőben mutatta be Cg eszköztárát (Toolkit), amely a Cg fordítóprogramot, browsert, standard függvénykönyvtárat, a CgFX fájlformátum leírását és több előre megírt példaprogramot tartalmaz. Az NVIDIA Cg Toolkit 1.0 letölthető a developer.nvidia.com/cg weboldalról. Az Alias|Wavefront, a Discreet, a Luxology és a Softimage hamarosan megjelenteti a megfelelő plugin modulokat professzionális grafikus programjaihoz. A Cg nyelvről bővebb részletek olvashatók a www.cgshaders.org oldalon.

Az NVIDIA Cg Toolkit 2.0 a vállalat ígéretei szerint a következő generációs NVIDIA grafikus chippel, az egyelőre NV30 kódnéven ismert processzorral együtt debütál majd. Kurt Akeley, a Silicon Graphics egyik alapítója ennek kapcsán így nyilatkozott: "Az NV30 és a Cg Toolkit megjelenése "az elmúlt 10 év legjelentősebb forradalma és a elkövetkező 10 év alapja".

a címlapról