Szerző: Vörös Péter

2002. március 25. 10:50

A Yankee Group elemzője szerint a várhatóan egyesülő HP-Compaqnak szövetkeznie kell a Microsofttal

[NewsFactor] A múlt heti részvényesi szavazások nyomán általános az a vélemény, hogy (ha nehezen is, de) sikerül tető alá hozni a Hewlett-Packard--Compaq egyesülést. Most az elemzők figyelme afelé fordul, hogy vajon milyen lesz a új vállalat piaci pozíciója. Talán a legfontosabb kérdés az, hogy vajon hogyan lehet az új vállalatnak megfordítania az egyes márkanevek csökkenő forgalmát.

[NewsFactor] A múlt heti részvényesi szavazások nyomán általános az a vélemény, hogy (ha nehezen is, de) sikerül tető alá hozni a Hewlett-Packard--Compaq egyesülést. Most az elemzők figyelme afelé fordul, hogy vajon milyen lesz a új vállalat piaci pozíciója. Talán a legfontosabb kérdés az, hogy vajon hogyan lehet az új vállalatnak megfordítania az egyes márkanevek csökkenő forgalmát.

Neal Goldman, a Yankee Group piackutatási cég internetstratégiai igazgatója a NewsFactornak elmondta, hogy bár (főként) a HP nyújt jó és gyakran innovatív termékeket, lényegében egyik cég sem bizonyította azon képességét, hogy piacvezető tudna lenni.

A konkrét szektorokat illetően Goldman megemlítette példaként a Dellt a PC-iparban, a Sunt és az IBM-et a hardverpiacon és az IBM-et az IT szolgáltatások területén.

A HP és a Compaq kínálata (tisztelet a kivételeknek, pl. Compaq iPaq PDA) nem olyan erős, mint a közvetlen vetélytársak termékei, mondta Goldman, majd hozzátette: "sok gyenge láncszemből nehéz stabil alapot teremteni".

A szervereket illetően Goldman elmondta, hogy a HP-Compaq a hardverháborút vívja, míg a versenytársak, az IBM és a Sun a szoftverháborút vívják, ill. nyerik meg.

"A szerverpiacon mind a Sun, mind az IBM tudja, hogy a szoftver hajtja a hardvert, és hogy a fejlesztőknek és az infrastruktúrának kifejlesztett szoftverek kulcsfontosságúak a hardverek eladása szempontjából" -- vélekedik Goldman.

Goldman szerint egy adott szoftverplatform marketingje és értékesítése természetéből fakadón "evangélikus" jellegű: "bizonyos szempontból dogmatikusnak is tekinthető".

Goldman úgy véli, hogy a Sun és az IBM marketingmódszere egyaránt jellemezhető úgy, mint a jó és a rossz régimódi küzdelme. A Sun a Sun Solaris operációs renszer és a Microsoft .NET közötti küzdelmet úgy jellemzi, mint a "Java, a jó" kontra a Gonosz Birodalma harcot. Az IBM a csatát egy lépéssel tovább viszi a Linuxszal, rámutatva arra, hogy míg a Solaris egy zárt rendszer, addig a nyílt forráskódú Linux az egyedüli valódi szabadságharcos.

Ezzel szemben a HP és a Compaq bármilyen Intel alapú vállalati platformot támogat, a Compaq megvált az Alpha részlegétől és a HP nem Intel alapú hardverei sem muzsikálnak igazán jól, csökken az Unix és az egyéb, nem Microsoft platform szerepe mindkét vállalatnál. Bár ez a taktika kényelmesnek tűnhet, Goldman szerint a vállalati ügyfelek számára nem túl bíztató az ilyen hardverplatformokra történő áttérés.

Goldman azt is elmondta, hogy sem a HP, sem a Compaq nem evangelizáló vállalat, márpedig az új vállalatnak ki kell találnia, hogyan tudna játékban maradni az ágazat vezetőivel. "A két cég semmit nem tett annak érdekében, hogy biztosítsa, a forgalom továbbra is nőni fog. Semmi ok nincs arra, hogy a két cég csökkenő forgalmi áramai megfordulnak pusztán a megnőtt méret miatt".

Goldman szerint a HP-Compaqnak össze kell fognia egy óriási evangélistával annak érdekében, hogy segítsék a szervereladásokat. Ez a cég pedig logikusan nem lehet más, mint az ágazat legnagyobb evangélistája: a Microsoft.

A Microsoftnak jelenleg nincs szoros együttműködése egyetlen hardvergyártóval sem a .NET termékek és szolgáltatások értékesítéséhez. Mind Goldman, mind munkatársa, Rob Perry azon a véleményen van, hogy a várhatóan egyesülő két cégnek szorosra kell vonnia az együttműködést a Microsofttal, és ejteni kell a J2EE (Java 2 Enterprise Edition Platform) middleware termékeket.

A Compaqnak történelmi okokból kifolyólag is rendkívül szoros a kapcsolata a Microsofttal, most a Compaqnak meg kell győznie a HP-t arról, hogy a piaci sikerhez el kell dönteni azt, hogy melyik oldalon áll az új cég.

A HP és a Compaq egyesülése és a Microsofttal kötendő szövetség után a szerver- és a szolgáltatási piacok három pólusa alakul majd ki: Sun-Java, IBM-Linux és HP-Compaq-.NET. Goldman szerint a HP-Compaq pontosan azt a hardverhátteret kínálhatja fel a Microsoftnak, amely ahhoz szükséges, hogy mindkét vállalat győzzön.

a címlapról