A mobiltelefon-történelem legnehezebb évében nyereséges működés mellett tudott piaci részesedést növelni a Nokia és a Samsung
[Wall Street Journal] A legnagyobb mobiltelefon-gyártók közül egyedül a Nokia és a Samsung Electronics tudta nyereségesen növelni piaci részesedését 2001-ben egy ma kiadandó jelentés szerint.
A mobiltelefon-ipar történetének legrosszabb évében a piackutató Nokia 31%-ról 35,6%-ra növelte globális piaci részesedését, emellett meg tudta őrizni 20%-so működési haszonrését, közölte a Strategy Analytics piackutató vállalat. (A Nokia a 2001-es piaci részesedését 37%-ra becsüli).
A Strategy Analytics szerint a Samsungnak sikerült 15%-os működési haszonrést elérni, miközben a cég globális piaci részesedése 5,3%-ról 7,3%-ra nőtt, ezzel 2001-ben a cég a világ harmadik legnagyobb mobiltelefon-gyártójává lépett elő. A Strategy Analytics felmérése szerint a többi vezető mobiltelefon-gyártó veszteségesen működött 2001-ben.
A Nokia mobiltelefon részlege közismert hatékony működéséről, a Samsung erős teljesítménye a kereslet jelentős lelassulása közepette jól érzékelteti a dél-koreai cég "az ipar feltörekvő sztárja" hírnevét. A Samsung figyelmét a csúcskategóriájú készülékekre összpontosítja és eredményei jól mutatják, hogy a Nokia méretgazdaságosságát nélkülöző cégek is lehetnek nyereségesek.
A költségek csökkentése után a világ második (Motorola) és negyedik (Siemens) legnagyobb mobiltelefon-gyártója enyhe nyereséget ért el 2001 negyedik negyedévében, részben a jól sikerült ünnepi szezonnak köszönhetően.
Ben Wood, a Gartner Group piackutató vállalat egyik elemzője szerint 2002-ben a vezető mobiltelefon-gyártók arra fogják helyezni a hangsúlyt, hogy nyereségesek legyenek és nem arra, hogy növeljék piaci részesedésüket. Ez persze ahhoz vezethet, hogy a jelenleg is nyereséges Nokia tovább növeli piaci részesedését. A Strategy Analytics szerint a Nokia piaci részesedése az idén 37,5%-ra emelkedhet.
A Nokia 3310-es és 3330-as bestsellerek által uralt piacon a versenytársak felismerték, hogy nem tudnak versenyre kelni a finn óriással, ehelyett a Samsung stratégiáját követik: a tavaly ősszel alakult Sony Ericsson Mobile Communications (Sony-Ericsson közös vállalat) a drágább mobiltelefonokra összpontosítja figyelmét, és ez a cég elsők között mutatott be színes kijelzős mobiltelefont Európában.
Christopher Ambrosio, a Strategy Analytics egyik elemzője szerint ebben a piaci szegmensben hamarosan nagy lesz a tülekedés. Ambrosio úgy véli, hogy a Samsung csak akkor léphet tovább a ranglétrán, ha változtat jelenleg termékválasztékán és olcsó kategóriájú terméket dob piacra.
A Motorola, amely az olcsóbb kategóriájú piacon is jelen van, 12,3%-ról 15%-ra növelte globális piaci részesedését 2001-ben, jelentette a Strategy Analytics. A Motorola adatai szerint a cég piaci részesedése 17% volt a negyedik negyedévben.
A fogyasztóknak eladott mobiltelefonok összes száma 8%-kal 412 millióra nőtt 2001-ben a Strategy Analytics szerint. Azonban a 2000-es év végén tapasztalt jelentős készletnövekedés azt jelenti, hogy 2001-ben a kiskereskedőknek szállított mobiltelefonok száma csak 393 millió volt, ami 5%-os visszaesés 2000-hez képest.
Az idén a raktárpolcokon várakozó mobiltelefonok száma jóval alacsonyabb, és az elemzők arra számítanak, hogy a több színes kijelzős mobiltelefon új lendületet ad a piacnak. A Strategy Analytics jóval optimistább a vezető mobiltelefon-gyártóknál, szerintük az idén az ipar 454 millió mobiltelefont fog eladni.
Tavaly az első öt mobiltelefon-gyártó között a leggyengébb teljesítményt az Ericsson érte el, amelynek mobiltelefon részlege október 1-jén egyesült a Sony hasonló üzletágával. A negyedik negyedévet is beleértve a cég mindössze 27,9 millió mobiltelefont adott el 2001-ben, szemben a 2000-es 43,3 millióval. Ez azt jelentette, hogy az Ericsson immár csak az ötödik helyen áll a világranglistán, valamivel megelőzi a Siemens is, amelynek forgalma ugyan csökkent valamelyest, piaci részesedése viszont még így is némileg emelkedett.
2001 forgalom (millió) |
Piaci részesedés |
2000 forgalom (millió) |
Piaci részesedés |
Változás %-ban | |
Nokia | 140 | 35,59% | 128,4 | 30,94% | 9% |
Motorola | 58,6 | 14,90% | 51 | 12,29% | 14,9% |
Samsung | 28,6 | 7,27% | 21,9 | 5,28% | 30,6% |
Siemens | 28,4 | 7,22% | 29,2 | 7,04% | -2,7% |
Ericsson | 27,9 | 7,09% | 43,3 | 10,43% | -35,6% |
Egyéb | 109,5 | 27,83% | 141,2 | 34,02% | -22,5% |
Összes | 393,4 | 415 | -5,20% |
Forrás: Strategy Analytics