Az USA-ban gyorsan terjed a szélessávú internet
[Associated Press, CNET] A Federal Communications Commission (FCC -- Szövetségi Hírközlési Bizottság, az amerikai hírközlési főfelügyelet) bejelentette, hogy a nagy sebességű internetszolgáltatás továbbra is gyorsan terjed Amerikában, ennek ellenére a fogyasztói szervezetek továbbra is szkeptikusak a fejlődést illetően.
E témában immár a harmadik jelentést írja az FCC az amerikai kongresszusnak, a legutóbbi jelentésben a főfelügyelet megállapította, hogy 2001. június 21-ével bezárólag 9,6 millió broadband felhasználó volt Amerikában, ami 36%-os növekedést jelent 2001 elejéhez képest. Az összes számból 7,8 milliót tettek ki az otthoni és a kisvállalati ügyfelek.
"Bár könnyedén lehet találni olyan közösségeket vagy ügyfélkategóriákat, amelyeknél a broadband nem érhető el teljeskörűen, az adatok mégis azt mutatják, hogy a broadband piac továbbra is dinamikusan nő és az elérhetőség ill. az előfizetők száma jelentősen emelkedik" -- mondta Michael Powell, az FCC elnöke.
A jelentés azt találta, hogy az amerikai háztartások 7%-ában használnak valamilyen fajta nagy sebességű internet-hozzáférést, szemben a 2001 januári 4,7%-kal.
Továbbra is a kábeltévé a broadband hozzáférés domináns formája, 5,2 millió ügyféllel, szemben a 2,7 millió DSL előfizetővel és a kb. 200 ezer műholdas vagy egyéb nagy sebességű internetes szolgáltatással.
A jelentés arra is rámutatott, hogy további ügyfelek csatlakozása várható. Például az internetkész kábeltévével felszerelt otthonoknak csak a 8%-a használta ezt a szolgáltatást 2001 közepéig, ami mérsékelt növekedés a 2000. elejei 3%-hoz képest.
"A cégek nem kínálnak olyan termékeket, amelyek érdekelnék az embereket" -- mondta Mark Cooper, a Consumer Federation of America (Amerikai Fogyasztói Szövetség) kutatási igazgatója.
Más fogyasztói szószólók szerint részben a broadband cégek díjemelései tartják távol a potenciális ügyfeleket és a verseny hiánya jelentősen rontja a nagy sebességű internetezés fogadtatását.
A kritikusok szerint a kormányzati jelentés egyben azt is jelenti, hogy a gazdagok és a szegények közötti internet-hozzáférésbeli űr tovább szélesedik, mivel az évi 25 ezer dollárt kereső állampolgároknak mindössze negyede használja az internetet, míg a több mint 75 ezer dollárt kereső állampolgároknak közel háromnegyede.
Az FCC közölte, hogy az összes amerikai irányítószám 78%-ában legalább egy broadband szolgáltató található, bár az is igaz, hogy az irányítószámok 20%-ánál mindössze egy nagy sebességű internetes szolgáltató van.
A DSL piacon is hasonló a helyzet: a Baby Bell cégek (ex-AT&T regionális telefontársaságok, mint pl. Verizon Communications és SBC Communications) nyújtják a DSL vonalak 86%-át, az újonnan indult telefontársaságok részesedése mindössze 7%.
A nézeteltérések ellenére az összes FCC biztos kiemelte a nagy sebességű internet-hozzáférés fontosságát, és sürgették azt, hogy további erőfeszítéseket tegyenek a szolgáltatók a broadband mind szélesebb körű elterjedése érdekében.