:

Szerző: Vörös Péter

2002. január 21. 11:27

Újra divatosak a csúcsteljesítményű PC-k?

[CNET] A folytatódó gazdasági nehézségek ellenére arra utaló jelek vannak, hogy a PC-vásárlók több csúcsteljesítményű számítógépet vásároltak 2001 utolsó negyedévében, mint az előző negyedévekben.

[CNET] A folytatódó gazdasági nehézségek ellenére arra utaló jelek vannak, hogy a PC-vásárlók több csúcsteljesítményű számítógépet vásároltak 2001 utolsó negyedévében, mint az előző negyedévekben.

A gyártók szerint több fogyasztó vett 256 MB vagy több memóriával és 60-80 GB vagy még nagyobb merevlemezzel felszerelt PC-t. A vevők ezekhez gyakran választottak lapos kijelzőt (amelyeknek forgalma megduplázódott 2001-ben), drótnélküli hálózati berendezéseket és (újra)írható DVD drive-ot. A kiskereskedelmi láncokban az asztali PC-knél drágább notebookok eladása is nőtt.

Mike Winkler, a Compaq Computer globális üzleti részlegének ügyvezető igazgatóhelyettese elmondta, hogy "a várakozásokkal ellentétben a cég fogyasztói asztali PC-inek átlagos ára a negyedik negyedévben kb. 6%-kal nőtt. Kihasználva a rendkívül jó árakat, a jelenlegi PC vásárlók nem sajnálják pénzüket a csúcsteljesítményű alkatrészekre. E vevők egy része tapasztalt PC vásárló, másik része pedig olyan alkalmazásokat (digitális fotózás, videoszerkesztés) használ, amelyekhez szükség van a csúcsteljesítményre."

Dean McCarron, a Mercury Research egyik elemzője szerint "nem a fogyasztók mennek a csúcsteljesítményű PC-k felé, hanem éppen fordítva: a csúcsteljesítményű PC-k mozdultak el a vásárlók felé. Elképesztően erős gépeket lehet ma megvenni hihetetlenül alacsony áron. A PC piac a saját legrosszabb ellensége."

A Sony tapasztalata jól mutatja ezeket a piaci trendeket. A cég 2,5 évvel ezelőtt lépett be újra az amerikai asztali PC piacra, miután a 90-es években kudarcba fulladtak kísérletei e téren. Ahelyett, hogy az árat hangsúlyozta volna, a Sony azt választotta, hogy az ipari formatervezésre összpontosít és arra, hogy úgy integrálja a szoftvereket a PC-ibe, hogy például kezelni lehessen a zeneigyűjteményeket és a TiVo-hoz hasonlóan TV műsorokat lehessen felvenni velük.

A többi gyártóhoz képest magasabb átlagos értékesítési árak ellenére a Sony piaci részesedést nyert az amerikai kiskereskedelmi piacon, közölte az NPD Intelect piackutató cég. 2001 első 11 hónapjában a cég piaci részesedése a kiskereskedelmi PC piacon 6,7% volt, ezzel negyedik helyen állt a Hewlett-Packard, a Compaq és az Emachines mögött. A cég főként júniustól kezdve szerepelt jól, a csúcsot októberben érte el, ekkor 14,2% volt a piaci részesedése, ezzel a harmadik helyen végzett.

"Többről van szó, mint egyszerűen a PC-ről. A fogyasztókat leginkább az alkalmazások vonzzák" -- emelte ki Mark Viken, a Sony Electronics IT terméküzletágának igazgatója. "Ezzel együtt természetesen versenyképesnek kell lenni teljesítmény és ár szempontjából is. Mi természetesen némi felárat számítunk fel ezekért az alkalmazásokért, de ennek egy bizonyos sávban kell lennie" -- tette hozzá Viken.

Ezzel együtt a Sony csendben visszavonta az egyik ragyogó PC-jét, a Vaio Slimtop Pen Tablet-et a gyenge eladások miatt.

A Sony azon erőfeszítése, hogy a PC-t központi digitális szórakoztatóeszközzé változtassa, természetesen olyan régi, mint maga az otthoni számítógép. Sok korábbi erőfeszítés kudarcot vallott, ld. pl. a Gateway és a Compaq által kínált PC-TV-k.

Mindazonáltal a konvergencia újra csábítóvá kezdett válni 1999-2000-ben. A Napster megerősödése és a CD-RW drive-ok váratlan népszerűsége újabb kapcsolatot teremtett az otthoni PC-k és a sztereó berendezések között. A digitális fotózás és legújabban a digitális filmezés tovább növelte a PC jelenlétét a háztartásokban.

2000 végére az Intel, a Microsoft, az Apple és a legtöbb nagy PC-gyártó bemutatta azt stratégiáját, mely szerint tovább kell erősíteni a kapcsolatot a szórakoztatás és a számítástechnikai között.

Mike Ritter, a Gateway termékmarketing alelnöke szerint a "csúcsteljesítményű PC-k népszerűsége visszatért. Ennek fő oka a fogyasztók alkalmazásainak igényei. Például a videofeldolgozáshoz egyértelműen csúcsteljesítményű PC-re van szükség."

"Sok mozgás tapasztalható a csúcsteljesítményű PC-knél. Sok olyan vevőnk van, akik gyakran meg vannak lepődve attól, hogy mi mindent kaphatnak elfogadható árakon" -- közölte Erin Nelson a Dell fogyasztói csoportjának marketing igazgatója.

A Dell szerint ez az elmozdulás gyakran azt jelenti, hogy a megrendelők lapos kijelzőt, további memóriát és olyan kiegészítőket vesznek, mint pl. az (újra)írható DVD meghajtók.

Természetesen döntő fontosságú az, hogy az árak jelentősen csökkentek. Az egykor 900-1000$-ba kerülő 15"-os lapos kijelzők ára ma 300$ alatt van. A lapos kijelzők ára várhatóan emelkedhet az idén, mivel a kereslet nő, de várhatóan így sem lesz magasabb 500$-nál (15").

Brooks Gray, a Technology Business Research egyik elemzője szerint a csúcskategóriájú PC-k ára nagyon gyorsan csökken, a legtöbb vevő számára az 1500$-os (~412 ezer FT) ár elfogadhatónak tűnik egy számítógépért, korábban ennél jóval magasabb árakat kellett fizetni (természetszerűleg) jóval alacsonyabb teljesítményű PC-kért.

Mit kap tehát ma az ember 1500$-ért?

A Compaq csúcskategóriájú fogyasztói asztali PC-jének, a Presario 8000-nek ára 1536$-nál kezdődik, ebben AMD Athlon XP 2000+ processzor, 256 MB RAM, 60 GB HDD, 17"-os monitor, DVD-ROM és CD-RW drive van. További 25$-ért 80 GB-os HDD-t kaphatunk.

A Dell Dimension 4300 1311$-ért 1,4 GHz-es Pentium 4 processzort, 256 MB RAM-ot, 40 GB HDD-t, 15"-os lapos kijelzőt, CD-RW/DVD-ROM kombót, Lexmark nyomtatót és hat hónapos internet előfizetést nyújt.

Az Apple új, lapos kijelzős iMac gépe is versenyképes lehet a "Wintel" világ gépeivel. Az 1499$-os iMac 700 MHz-es G4-es processzort, 256 MB SDRAM-ot, 40 GB HDD-t, CD-RW/DVD-ROM kombót és beépített 15"-os lapos kijelzőt nyújt. További 300$-ért a vevők 800 MHz-es G4 processzort, 60 GB-os HDD-t és írható DVD drive-ot kapnak.

Phil Schiller, az Apple globális marketing alelnöke szerint a cég mindent megad a felhasználóknak ahhoz, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki digitális eszközeikből. Az Apple tavaly bejelentett "digitális központ" stratégiájának megfelelően a Mac OS X operációs rendszert az olyan szoftverekkel történő együttműködésre hegyezik ki, mint az iTunes 2 (digitális zenelejátszókhoz), az iPhoto (digitális fényképezőgépekhez), az iMovie (digitális camcorderekhez) és az iDVD 2 (DVD-k létrehozásához).

Természetesen az összes gyártó arra törekszik, hogy megkülönböztesse PC-it a többiekétől. A Sony például többek között olyan szoftvereket ad PC-ihez, mint a Giga Pocket, amelynek révén a PC élő TV műsorokat vehet fel, hasonlóan a TiVo digitális videofelvevőkhöz. A cég ezenkívül már korábban elkezdte támogatni a 802.11a vezeték nélküli hálózati szabványt, amelynek révén a felhasználók kábelek nélkül köthetik PC-jükre a TV-t.

A HP egy olyan jövőt képzel el, amelyben a fogyasztók egyre inkább függenek az online szolgáltatásoktól, például olyan igények kielégítéséhez, mint a fotóelőhívás. Az ilyen szolgáltatások jelentős részét a PC-gyártók fogják nyújtani, mondta Rich DeMillo, a HP műszaki vezérigazgatója. Végső soron "a PC más termékek perifériájává válhat, alkalmazások hostolását fogja végezni" --- mondta DeMillo, aki szerint a HP úgy fogja megkülönböztetni PC-it a versenytársakétól, hogy radikálisan le fogja egyszerűsíteni azok működtetését.

A Compaq új hardver utakra készül. Winkler elmondta, hogy az év második felében a Tablet PC egy igen fontos termék lesz. "Úgy gondolom, hogy a termék meg fogja lepni az embereket. Az iPaq kéziszámítógéphez hasonlóan úgy vélem, hogy kiváló megvalósítással sikeresen mutatjuk be ezt a terméket is" -- mondta Winkler.

A Tablet PC gyakorlatilag egy papírlap méretű, érintőképernyővel rendelkező számítógép, amely a tollvonásokat betűkké, szöveggé tudja alakítani. A Microsoft várakozásai szerint az idén már kereskedelmi forgalomban lesznek a gépek.

Bár a negyedik negyedév nem várt forgalmat hozott a PC-gyártóknak, az első negyedév általában az év legalacsonyabb forgalmát szokta hozni. Az idei első negyedévet azért is fogják az elemzők alaposabban figyelni, mivel a gazdaság helyzete továbbra sem túl jó.

Egyelőre úgy tűnik, hogy a csúcskategóriájú PC-k iránti fogyasztói érdeklődés változatlan. Ritter (Gateway) szerint az új, 2,2 GHz-es Pentium 4 gépek iránt kereslet erős. A cég új, 700XL PC-je iránt a vártnál is erősebb a kereslet: ez egy valódi csúcskategóriájú PC 2,2 GHz-es Pentium 4 processzorral, 1 GB Rambus memóriával, 120 GB HDD-vel és újraírható DVD drive-val.

A fogyasztók folytatódó áttérése a notebookokra egy másik trend, amely erősíti a drágább PC-k keresletét. Alan Promisel, az IDC piackutató cég egyik elemzője szerint a fogyasztói notebook-kereslet 2000 negyedik negyedévében visszaesett, majd elég jelentősen nekilendült a tavalyi év második negyedévében. 2001 harmadik negyedévében a notebookok adták a PC forgalom 25%-át, szemben az előző év hasonló időszakában elért 22%-kal.

Az NPD piackutató cég szerint a mostani ünnepi szezonban a kiskereskedelmi notebook eladások közel 20%-kal nőttek az előző év hasonló időszakához képest.

A drótnélküli hálózati képességekkel felszerelt notebookok kétségtelenül igen kényelmessé teszik a felhasználók életét, emellett azonban természetesen az árak folyamatos csökkenése is a notebookok mellett szól.

A laptopok átlagos eladási ára 2075$ volt 2000 harmadik negyedévében, ez 1800$-ra csökkent 2001 harmadik negyedévében. 2000-ben még 1300-1500$-ba kerülő laptopok ára immár 1000$ körül van.

a címlapról