Lesz-e elegendő lapos kijelző az új évben?
[CNET] A PC és más high-tech termékek forgalma 2000 augusztusa óta hanyatlik, de a lapos LCD kijelzők még mindig olyan árakon kelnek el, mint a 90-es évek közepén a hagyományos monitorok.
Rhoda Alexander, a Stanford Resources-iSuppli monitor kutatási igazgatója szerint tavaly a fogyasztók 13,5 millió lapos kijelzős monitort vásároltak, ez több mint kétszerese a 2000-es 6,4 milliónak.
2002-ben várhatóan 23,5 millió lapos kijelzős monitor értékesítésére van kilátás, ennek egy része annak köszönhető, hogy sikkes ilyen monitort venni, másrészt viszont a hely- és energiamegtakarítási tényezőt is hangsúlyozzák az olyan cégek, mint az Apple és a Dell.
Az ipar számára kevésbé szerencsés módon a növekedés nem jelent automatikusan nyereséget. 2001-ben a túlzott kapacitások és az árháborúk miatt sok gyártó volt kénytelen termelési költségen alul eladni termékeit.
Várhatóan ez a képlet meg fog változni az idén, és ez a fogyasztók számára nem sok jóval kecsegtet. Az alkatrészek áremelkedése és a kereslet növekedése ahhoz fog vezetni, hogy helyenként hiányjelenségek fognak mutatkozni, kevesebb lesz az árengedmény, sőt egyes termékeknél áremelkedés várható. A jelentős kereslet folytatódása várhatóan ahhoz vezet, hogy a gyártók újra nyereségesek lesznek. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a nyereség csökkenhet az intenzív verseny és a növekedő gyártási kapacitások miatt.
Alexander megjegyezte, hogy a negyedik negyedévben sok árkedvezmény volt az LCD monitorokra. Alexander szerint hiányjelenségek lesznek tapasztalhatók 2002 egészében, főleg a 15"-os szegmensnél.
Bruce Berkoff, az LCD-gyártó LG Philips LCD ügyvezető igazgatóhelyettese elmondta, hogy ő már jó ideje előrejelezte, hogy eljön a hiányjelenségek ideje, szerinte ez egy 2-2 éves ciklus természetes része: két éven keresztül túlkínálat, két évig pedig hiányjelenségek jellemzik az iparágat, és ez jelentős áringadozással járhat. Berkoff szerint az iparág egészére kiterjedő hiányjelenségek 2002 közepétől 2003 végéig fognak tartani.
Berkoff szerint "a monitorárak túl alacsonyra zuhantak túl gyorsan, majd a kereslet olyan gyorsan nőtt, hogy a kínálat nem tudott lépést tartani azzal".
Berkoff úgy véli, hogy azért 2-2 évesek a ciklusok, mert körülbelül ennyi időbe telik egy gyár felépítése. Az új gyárak általában a gyártókapacitás növekedését jelentik, ami alacsonyabb piaci árakhoz vezet és általában nagyobb monitorokhoz.
Berkoff azt várja, hogy a 15"-os LCD monitorok ára a jelenlegi kb. 2-300$-ról 500$-ra nő az idén. Ugyanakkor úgy véli, hogy a 17-18"-os kijelzők ára egyre elfogadhatóbb lesz, ezek 7-900$-ba fognak kerülni.
Bár a lapos kijelzők már évek óta kaphatók, a magas árak miatt a fogyasztói piac jelentős részének elérhetetlenek voltak. 1997-ben például egy noname 14"-os LCD lapos kijelző kb. 2000$-ba került. Ezután masszív befektetések történek e területen Tajvanon és Dél-Koreában 1998-ban és 1999-ben.
A gyártók ezután elöntötték a piacot termékeikkel. 2000 októberére az árak zuhanórepülésbe mentek át: hat hét alatt 200$-ral csökkentek az árak. Az olyan nagy gyártók, mint a ViewSonic és az NEC 699$-ért adták 15"-os LCD monitorjaikat.
Az árcsökkenés folytatódott 2001-ben is. Az év során többször is 250-299$ közé csökkent a 15"-os lapos kijelzők ára. A monitorgyártók egyik legjelentősebb beszállítói, az LCD üveggyártók sokszor jelentősen termelési költségeiken alul értékesítették termékeiket. A mélypont 2001 augusztusa volt. Alexander szerint a növekvő kereslet következtében javult az LCD-gyártók helyzete, végre ismét haszonnal adták el termékeiket. A monitorgyártók számára jelentős előny volt több más alkatrész alacsonyabb ára, így kompenzálni tudták a növekvő árú alkatrészeket.
Bár jelenleg a kínálat továbbra is meghaladja a keresletet, várható, hogy az LCD-áradat egyhamar leapad, és az árak emelkednek. Ellentétben más PC-s termékekkel, amelyek ára lényegében folyamatosan csökken, a lapos kijelzők ára a múltban időnként megugrott. Bob O'Donnell, az IDC piackutató cég egyik elemzője megjegyezte, hogy az LCD egyike azon kevés piacoknak, ahol időnként áremelkedés tapasztalható.
Seth Ngin, a ViewSonic termékmenedzsere szerint az LCD-árak várható emelkedése nem fogja túl jelentősen befolyásolni a keresletet. "Általában a vállalatok az LCD kijelzők legnagyobb vevői, és az ár számukra nem a legfontosabb prioritás" -- mondta Ngin.
A kereslet egyik legfontosabb hajtóereje a notebookpiac, amely az egész PC-piac egyre nagyobb részét adja. Az LCD kijelzőt használó fogyasztói elektronikai eszközök (pl. mobiltelefonok, PDA-k) kisebb képernyőt használnak, és így hatásuk az LCD-kínálatra nem jelentős. Berkoff szerint "a világ összes mobiltelefonkijelző-keresletét egy hét alatt ki tudjuk elégíteni gyárainkból".
Még egy fogyasztói elektronikai termékkategória van, amely befolyásolhatja a jövőbeni kínálatot: az LCD-alapú tv-k. Berkoff szerint ez a piac évente 7 millió darabot fog jelenteni 2005-ben.
Mégis a gyártókra és a fogyasztókra kifejtett végső hatás egyelőre számos tényező miatt ismeretlen.
A kínálat például elég szoros lehet az év első felében, mire emelkedhetnek az árak és hiányjelenségek jelentkezhetnek. Előfordulhat például egy ipari baleset az egyik legfőbb japán LCD-üveggyártónál, ami az első negyedévben jelentősen visszavetheti a keresletet és felhajthatja az árakat.
Ázsiai napilapok és elemzők szerint az NH Techno Glass, a világ egyik legnagyobb LCD-üveggyártója nemrégen bezárt, mivel bórgázszivárgást tapasztaltak, és így a cég nem fog tudni LCD üveget szállítani februárig vagy márciusig. A cég főbb vevői közé tartozik az LCD-gyártó Fujitsu, a Samsung Electronics, az International Display Technology, a Chi Mei Optoeletronics és a HannStar Display.
Eközben a tajvani LCD monitorgyártók 10-20%-kal csökkentik forgalmi előrejelzéseiket.
Ugyanakkor más tényezőket is figyelembe kell venni. Dél-Koreában a Sharp, a Samsung és az LG Philips bővíti LCD-gyártó kapacitásait, és ez azt jelenti, hogy több kínálatra és így alacsonyabb árakra van kilátás.