:

Szerző: Bodnár Ádám

2001. december 20. 11:55

Mit vár a piac a harmadik generációs mobiltelefonoktól?

[Nokia] A Nokia felkérésére elkészített tanulmányában a HPI Research Group a 3G mobil szórakoztatási szolgáltatásokban rejlő lehetőséget emelte ki. A tanulmány eredménye szerint a mobiltelefon-piac magját alkotó, 16-45 év közötti korosztályt felvillanyozza a műszaki fejlődés üteme, amelytől vidámabb és érdekesebb életet várnak.

[Nokia] A Nokia felkérésére elkészített tanulmányában a HPI Research Group a 3G mobil szórakoztatási szolgáltatásokban rejlő lehetőséget emelte ki. A tanulmány eredménye szerint a mobiltelefon-piac magját alkotó, 16-45 év közötti korosztályt felvillanyozza a műszaki fejlődés üteme, amelytől vidámabb és érdekesebb életet várnak.


A Nokia 3G mobiltelefon-prototípusa

A HPI idén júniusban három kontinens tizenegy kulcsfontosságú piacán több mint 3300 embert kérdezett meg. A válaszadók a 3G termékek által célba vett réteg, azaz a tizenévesek, a fiatalok és a családos emberek közül kerültek ki, akik mindnyájan rendelkeznek saját használatú mobiltelefonnal. A piacok: Brazília, Dánia, Németország, Olaszország, Japán, Korea, Szingapúr, Spanyolország, Svédország, az Egyesült Királyság, és az Egyesült Államok.

A tanulmányban részt vevőket a 3G készülékekről, és a számukra érdekesnek tűnő 3G funkciókról és szolgáltatásokról egyaránt megkérdezték. A fogyasztóknak minden alkalommal több mint harminc jövőbeli funkciót mutattak be, melyek közül meg kellett nevezniük a számukra érdekeseket, illetve sorrendet kellett felállítaniuk.

A fogyasztók átlagosan tizennégy funkciót szeretnének, amely egyértelműen arra utal, hogy a 3G terminálokat többfunkciós eszközként képzelik el. 81 százalékos eredménnyel toronymagasan a legnépszerűbb funkció az SMS szöveges üzenetküldés, a siker oka valószínűleg a funkció ismertsége, ezáltal kézzelfoghatósága. Az SMS után a szövegküldés, és a hang-/kép-, valamint információ-szolgáltatások szerepelnek kiemelkedő helyen.

Három kategóriába való osztás, ami az üzenetküldés / fotó, szórakoztatás, és információ alapján a válaszadók a 3G telefonokat egyértelműen a szórakoztató készülékekhez sorolják.

A válaszadók 72 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 3G terminálján legalább egy szórakoztatási szolgáltatást szeretne találni. A fiatalabbak között még nagyobb volt a lelkesedés, ott tíz közül kilencen mindenképpen akarnak legalább egyet a szórakoztató funkciók közül.

A válaszadók számára vonzó szórakoztató szolgáltatások ötös slágerlistája: rádióhallgatás, zeneszámok kérése, lemezek kérése, élő televíziózás, játék -- egyedül és interaktívan.

A válaszadók nem más elektronikai eszközök közvetlen helyettesítőjének tekintik a telefont, hanem inkább egy olyan, szórakoztatásra alkalmas, többfunkciós eszköznek, melyet televízió, videó, vagy játékkonzol hiányában használhatnak. A válaszadók háromnegyede például elmondta, hogy távollét vagy utazás közben használná a 3G funkciókat.

A piacokon rendkívül egységes kép alakult ki azzal kapcsolatban, hogy a fogyasztók milyen módon szeretnének a számukra elérhető sokféle funkcióért és szolgáltatásért fizetni. A fogyasztók mintegy 70 százaléka az egyes külön szolgáltatásokon alapuló díjszabási rendszerrel szemben csomagban szeretné kifizetni a szolgáltatásokat.

A 16-45 év közöttiek alkotta piaci mag 43 százaléka nem csupán erős, személyes elkötelezettséget érez a 3G mellett, hanem a szolgáltatásért többletkiadást vállalására is hajlandó.

a címlapról