:

Szerző: Vörös Péter

2001. november 26. 10:00

A Siemens növelné ázsiai mobiltelefon-eladásait

[Reuters, Yahoo Finance] A Siemens, amely partnert keres a gondokkal küszködő mobiltelefon részlegéhez, közölte, hogy kiemelkedő fontosságú feladatnak tartja, hogy növelje a mobiltelefon-eladásokat Ázsiában.

[Reuters, Yahoo Finance] A Siemens, amely partnert keres a gondokkal küszködő mobiltelefon részlegéhez, közölte, hogy kiemelkedő fontosságú feladatnak tartja, hogy növelje a mobiltelefon-eladásokat Ázsiában.

A Siemens célja az, hogy az összes ázsiai piacon a harmadik helyen álljon -- jelenleg ezt egyedül Kínában, a világ első számú mobiltelefonpiacán sikerült elérnie a cégnek.

Volker Jung, a Siemens igazgatótanácsának tagja szerdán kijelentette, hogy a cég szívesebben látná, ha egy ázsiai céggel működne együtt a mobiltelefon részleg, mint egy amerikai céggel. A Financial Times Deutschland szerint Jung azt mondta, hogy "a japán cégekkel létrehozott közös vállalatok általában tovább tartanak, mint az amerikaiakkal [alapítottak]".

A szakértők és a befektetők körében számos spekuláció látott napvilágot azt illetően, hogy hogyan alakul a Siemens partnerstratégiája most, hogy a cég a negyedikről az ötödik helyre esett vissza a globális mobiltelefonpiacon és a mobiltelefongyártó részlegnénél sorozatban a második veszteséges negyedévet érte el.

Peter Gottal, a Siemens szóvivője a Reuters-nek elmondta, hogy "az összes ázsiai mobiltelefonpiacon el szeretnénk érni a harmadik helyet [...] és továbbra is nagyon oda szeretnénk figyelni az amerikai piacra [...] Mihelyt elterjedtté válik a GSM az USA-ban, sokkal jobbak lesznek mobiltelefonjaink esélyei."

Az USA-ban csak nem rég kezdett elterjedni a GSM a TDMA (time division multiple access) utódaként és a CDMA (code division multiple access) riválisaként. A Cingular Wireless, a második legnagyobb mobiltelefon-szolgáltató és az AT&T Wireless Services, a harmadik helyezett mobiltelefon-szolgáltató nemrég jelentette be azt, hogy áttérnek a GSM technológiára.

Az elemzők egyetértenek abban, hogy a mobiltelefonpiacon további konszolidáció várható, mivel a Nokiát leszámítva lényegében egyetlen más mobiltelefongyártó sem nyereséges. A kereslet lassulása, az erős versenyhelyzet és az alacsony nyereség mind a méretgazdaságosság előnyeire utalnak, mondják a szakértők.

Peter Reilly, a Deutsche Bank egyik elemzője szerint a Siemens meg fogja találni a megfelelő partnert, mivel számos olyan cég van, amelyiknek nem nyereséges a mobiltelefongyártó részlege.

A NEC, a Matsushita/Panasonic és a Samsung egyaránt jelentősen tudná növelni a Siemens 7-8%-os piaci részesedését -- ugyanez nem mondható el a cég jelenlegi 3G partneréről, a Toshibáról.

A szakértők azt is kiemelik, hogy az ázsiai gyártók jobban megértik a fogyasztókat, erősek a márkanévvel, a designnal és a termékek image-ével kapcsolatban.

Frank Rothauge, a Sal. Oppenheim egyik elemzője szerint mindössze két komoly jelölt kerülhet számításba: "A NEC-nek innovatív termékei vannak és a cég piacvezető Japánban -- ennél jobb választás már csak a Panasonic lenne, amely igen jól ismert márka az USA-ban".

A Siemens és az NEC már létre is hozott egy közös vállalatot az UMTS (universal mobile telecommunication system) hálózati berendezések területén. Az UMTS egy 3G mobiltelefonos technológia, amely a felhasználóknak egyebek között még a GPRS-nél is gyorsabb internethasználatot kínál.

Más elemzők szerint azért lehet esélyes a Samsung, mivel egy ilyen együttműködés révén a Siemens méretgazdaságossági előnyökhöz, jó termék image-hez és márkanévhez, valamint CDMA termékkínálathoz jutna.

A CDMA jelenleg a vezető szabvány az USA-ban és hamarosan bemutatják Kínában is.

A Motorola hagyományosan erős a CDMA piacon, bár természetesen a cég jelentős GSM mobiltelefongyártó is egyben, ezért néhány elemző azt szeretné látni, hogy a világ második legnagyobb gyártójával álljon össze a Siemens: a Motorola 15%-os globális mobiltelefonpiaci részesedése és az USA piaci hozzáférés egyaránt kecsegtetőnek tűnik. A Motorola pedig a Siemens disztribúciós hálózatából és a cég európai márkanevéből profitálhatna, mondják az elemzők.

Egyelőre nem lehet tudni azt, hogy egy esetleges közös vállalat vajon meghozza-e a választ a Siemens mobiltelefonos problémáira. Egyesek szerint a cégnek a hálózatokra kellene összpontosítania és ki kellene szállnia az olyan perifériális üzletágakból, mint a mobiltelefonok. Mások szerint a közös vállalatok kockázatosak, utalva az olyan példákra, mint a Sony és a Qualcomm ill. a Lucent és a Philips közötti közös vállalatok.

a címlapról