Várhatóan egyre lassabban nőnek a online bevásárlások az ünnepi szezonban az USA-ban
[Wall Street Journal] A Hálaadás (az USA-ban november negyedik csütörtöke) másnapját Amerikában Fekete Pénteknek nevezik a kiskereskedelmi világban, utalva arra, hogy ilyenkor szinte csordultig telnek a boltok -- ugyanakkor ez a nap jelzi hagyományosan az ünnepi bevásárlási szezon kezdetét.
Az internetes elemzők és az olyan portálok, mint a Yahoo és az MSN Network kíváncsian várják ilyenkor, hogy mennyit vásárolnak az internetfelhasználók a Fekete Pénteken. Ken Cassar, a Jupiter Media Metrix egyik elemzője szerint az online vásárlások és az internetforgalom valószínűleg emelkedik, hasonlóan a korábbi évek Fekete Péntekjeihez. "Az online kiskereskedők forgalma általában jelentősen emelkedik a Fekete Pénteken, az online bevásárlási szokások ekkor nagyon hasonlítanak az offline sémára" -- mondta Cassar.
A hagyományos kiskereskedelmi boltokat általában elöntik a vásárlók a Hálaadás másnapján. A Nielsen/NetRatings szerint a 40 vezető online kiskereskedelmi webhely látogatottsága több mint 25%-kal nő a Fekete Pénteken a hálaadási ünnep előtti napokhoz képest. A forgalom különösen erős az olyan hagyományos kiskereskedelmi láncok kezében levő online helyeken, mint a Target és a Gap.
Ugyanakkor nem minden megfigyelő van meggyőződve arról, hogy az online bevásárlások növekednek a Hálaadás másnapján. Például az Atlas DMT piackutató cég szerint 2000-ben 19%-kal csökkentek az online vásárlások a Fekete Pénteken az ünnepet megelőző két hét átlagához képest.
Az Atlas DMT 2,2 millió fogyasztó online viselkedését figyelte a tavalyi ünnepi szezon alatt. Az online vásárlások összességében növekedtek a Hálaadás és december 11-e között, de az Atlas DMT azt találta, hogy a weben vásárlók általában a munkanapokon, a munkahelyükről intézték online bevásárlásaikat. Az Atlas DMT szerint az online bevásárlások csökkentek a hétvégeken és a Hálaadás utáni napon. Márpedig ezek éppen ellenkező bevásárlási szokások, mint az offline világban, ahol a vásárlások a hétvégekre összpontosulnak.
Bárhogy alakult is a mostani pénteki forgalom, az elemzők szerint összességében az ünnepi online forgalom várhatóan sokkal lassabban fog nőni, mint az előző években, mivel a gyengülő gazdaság jelentős kihatással van a fogyasztói kiadásokra.
A Jupiter Media Metrix várakozásai szerint az ünnepi online forgalom (beleértve az utazási kiadásokat is) 11,9 milliárd $ lesz, ami 11%-kal magasabb, mint tavaly. Egy ilyen növekedés jelentősnek számítana a hagyományos kiskereskedelmi világban, a korábbi internetes növekedési ütemekhez képest azonban elég lassú. A Jupiter becslései szerint az online ünnepi forgalom 1999-ben 126%-kal, 2000-ben 54%-kal nőtt az előző évhez képest.
Cassar szerint a fogyasztók a gazdasági lassulás miatt spórolnak az ünnepi kiadások egészével, ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az átlagos online vásárló keresete egyre alacsonyabb, mivel az internetes bevásárlás egyre népszerűbb lesz a népesség egyre nagyobb része körében.