Apple: a vártnál jobb, de a tavalyinál sokkal gyengébb negyedéves eredmények
A cég negyedéves forgalma 19%-kal 1,48 milliárd $-ra csökkent a tavalyi 1,83 milliárd $-hoz képest, a második negyedéves 1,43 milliárd $-hoz képest azonban ez is enyhe emelkedést jelent. A június 30-ával zárult pénzügyi negyedévben a cég 827 ezer Mac-et adott el, szemben az egy évvel ezelőtti 1,02 millióval és második pénzügyi negyedévben eladott 751 ezerrel.
A cég bruttó haszonrése 29,4% volt a harmadik pénzügyi negyedévben, szemben a tavalyi 29,8%-kal.
Fred Anderson, a cég pénzügyi vezérigazgatója elmondta, hogy a nehéz gazdasági körülmények között a cég azt várja, hogy a negyedik pénzügyi negyedévben a cég forgalma és nyeresége valamivel a harmadik pénzügyi negyedév felett lesz, míg a bruttó haszonrés és a működési költségek szinten maradnak.
Anderson elmondta, hogy az oktatási piac jelentősen hozzájárult az Apple harmadik pénzügyi negyedéves eredményeihez. Ezen a piacon az eladások 7%-kal nőttek az előző év hasonló időszakához képest dacára a gyengébb gazdasági környezetnek. Anderson szerint a cég az oktatási piacon elért jó eredményeit részben a jobb értékesítési munkának, részben az új iBook kedvező fogadtatásának köszönheti: a negyedév során 182 ezer új iBook-ot adott el a cég és az időszakot jelentős teljesítetlen rendelésállománnyal zárta az Apple.
Az online eladások tették ki a cég forgalmának 40%-át, szemben a második pénzügyi negyedév 34%-ával.
Összességében a cég számítógép-eladásainak 36%-át tették ki a notebookok, ez rekord szintnek számít az Apple történetében és hozzájárult a javuló eredményekhez.
Anderson szerint egyelőre semmi jel nem mutat arra, hogy a fogyasztói PC piac erősödne. Normális esetben az iskolai szezon jelentősen változtat ezen a harmadik naptári negyedévben, ez alkalommal azonban a cég úgy véli, hogy erre jobb nem számítani.
Az iMac-ek eladásai $-ban 36%-kal, volumenben 32%-kal csökkentek az előző év hasonló időszakához képest. A második pénzügyi negyedévhez képest a változás kisebb volt: értékben 1%-os, volumenben 2%-os volt az emelkedés. A negyedév során 306 ezer iMac-et adott el a cég.
Az iBook laptop forgalom ezzel szemben jelentősen nőtt, amit segített az is, hogy a cég új modelleket mutatott be május 1-én: $-ban kifejezve 59%-os, volumenben 81%-os volt a növekedés a tavalyi harmadik pénzügyi negyedévhez képest. A második pénzügyi negyedévhez képest pedig $-ban 270%-os, volumenben 245%-os volt az emelkedés. A negyedév során az Apple 190 ezer iBook-ot adott el.
A profi Mac-ek forgalma összességében csökkent: a PowerMac G4 forgalom 36%-kal csökkent az előző év hasonló időszakához képest $-ban és volumenben egyaránt. A második pénzügyi negyedévhez képest a csökkenés 17%-os volt értékben és 14%-os volumenben. A harmadik pénzügyi negyedévben a cég 225 ezer PowerMac-et adott el.
A PowerMac G4 Cube is hozzájárult a PowerMac csökkenő forgalomhoz. A cég rögtön a harmadik pénzügyi negyedév lezárulta után bejelentette azt, hogy nem folytatja a Cube gyártását.
A PowerBook (az Apple profiknak szánt laptopja) eladások 9%-kal csökkentek értékben és 6%-kal volumenben a tavalyi szinthez képest. A második pénzügyi negyedévhez képest már jelentősebb volt a visszaesés: $-ban 23%-os, volumenben 21%-os volt a csökkenés. A negyedév során a cég 106 ezer PowerBook-ot értékesített.
Elemzők szerint az Apple eredményei sokkal jobbak is lehettek volna, ha jelentős változásokat hajtana végre a cég a 3 éves iMac-en. A laptop ill. G4 asztali számítógép termékcsaládot sikeresen frissítette a cég, a gondot az iMac jelenti, amely a cég forgalmának jelentős részét adja.
A cég USA-n kívüli eladásai a negyedéves forgalom 44%-át tették ki. Észak- és Latin-Amerikában a forgalom 17%-kal csökkent az előző év hasonló időszakához képest, míg a volumenbeli csökkenés 12%-os volt. A második pénzügyi negyedévhez képest azonban 10%-os volt a forgalom és 23%-os a volumenbeli emelkedés.
Az Európa/Közel-Kelet/Afrika régióban a forgalom 22%-kal, a volumen 32%-kal csökkent a tavalyi szinthez képest, míg a második pénzügyi negyedévhez képest a csökkenés 23% volt forgalomban és 24% volumenben. Japánban a forgalomcsökkenés 19%-os, a volumené 22%-os volt az előző év hasonló időszakához képest, míg a második pénzügyi negyedévhez képest a forgalom 14%-kal, a volumen 20%-kal nőtt.