Egy éve elég látványos, hogy nem minden válik arannyá, amihez az Apple hozzányúl
Egy évvel ezelőtt, február 2-án került a boltokba az Egyesült Államokban az Apple hosszú évek óta (igazából az Apple Watch 2015-ös bemutatója óta) első olyan terméke, mellyel egy teljesen új, születőben lévő szegmensben mérettette meg magát a cupertinói mérnöki és sales gépezet. Megjelent a Vision Pro headset, mely bármennyire is tele van pakolva bravúros technológiai megoldásokkal, ha aztán kiderül, hogy a formátum nem nyerő, az árszint pedig még kevésbé.
A Vision Pro megjelenésének időzítése sem éppen az Apple malmára hajtotta a vizet, hiszen a nagy virtuálisvalóság-őrületet, melyet többek között a Meta igyekezett szítani, 2023-24 -ben villámgyorsan felváltotta az AI-őrület. Csakhogy míg a Meta többé-kevésbé hatékonyan át tudta pozícionálni magát ebbe a szegmensbe, miközben azért továbbra is a legtöbb kevertvalóság-headsetet adja el a világon, addig az Apple látványosan nem tudott mihez kezdeni a mesterséges intelligencia bummal.
Nem mintha az Apple ne tudott volna hibázni a múltban, elég csak az eredeti HomePodra, az iPod Hi-Fi -re és iPod Photo-ra vagy éppen a hamvába holt Apple autóra gondolni, az eddigi, kevéssé zajos sikert hozó termékbevezetések és próbálkozások közül azonban kétségtelenül a 3500 dolláros Vision Pro első éve tűnik a mélypontnak.
Mert az azért már a legnagyobb Apple-fanatikusokat is kezdi lassan frusztrálni, hogy egy év és egy OS-főverzió-frissítést követően a mai napig nem tud az Apple olyan killer appokat felsorokoztatni a headset oldalán, ami indokolna, de legalábbis valamelyest racionalizálna egy ekkora kiadást.
Így blokkold a karriered Golden handcuffs és társai: a 49. adásban összeszedtünk pár dolgot, amit IT szakemberként érdemes elkerülni.
Lehet persze tovább érvelni azzal, hogy a Vision Pro bevallottan egy kísérleti termék, illetve az Apple az átütő siker hiányában is a világ legértékesebb cége tudott maradni, az azonban most már elég világosan látszik, hogy a headset nem lett a "következő nagy dobás", nem lett új iPhone belőle - és erősen kérdéses, hogy ezen változtatna-e az, ha piacra dobnának belőle egy fele ennyibe kerülő, lebutított változatot.
A legfontosabb tét a Vision Pro egyéves születésnapján, hogy a cég meddig tud még gyakorlatilag egyetlen termék (iPhone) és a hozzá kapcsolt szolgáltatások hátát meglovagolva ilyen teljesítményt nyújtani. Tim Cook mindenesetre az Apple rekord árbevételről beszámoló negyedéves eredményeit ismertető múlt heti konferenciahíváson előrevetítette, hogy az okostelefon-formátumban bőven van még innovációs lehetőség, a befektetők pedig láthatóan bíznak ebben a vízióban.