:

Szerző: Koi Tamás

2025. január 29. 13:12

A vásárlás jövőjét ígéri, miközben az Amazon Go-t másolja a Coca-Cola koncepciója

Magyarországra is megérkezett az önkiszolgáló kasszák utáni következő lépcsőfok a kiskereskedelembe: megnyílt az első olyan bolt az országban, aminek nincs se pénztára se személyzete.

Aki szeret a csemegepultnál kiszolgáló kedves bolti eladó nénivel csevegni, annak van egy rossz hírem: a mesterséges intelligencia az ő munkáját is el fogja venni előbb-utóbb, hiszen a jövő boltjaiban nem hogy pénztáros, hanem semmilyen eladószemélyzet nem lesz majd.

Ebbe a ma még elsőre (illetve másodikra is) kissé utópisztikusnak tűnő koncepcióba engedett ma betekintést a Coca-Cola HBC Magyarország, mely az automatizált kereskedelmi megoldásokat kínáló Kende Retail Kft-vel karöltve bemutatta az első személyzet és pénztár nélküli boltját az országban - ami állítólag a üdítős cégcsoport mind a 29 országát tekintve egyedülálló megoldás.

A témában kiadott sajtóközlemény szerint az ország első személyzet és pénztár nélküli mikro boltjában (ami egyébként Törökbálinton, a Yettel székházában található) mesterséges intelligencia szavatolja, azaz MI irányítja az eladótérben található kamerák és szenzorok helyes működését, és adatokat gyűjt a vásárlási szokásokról, a termékek fogyási sebességéről, a boltban töltött időről, illetve más, a tulajdonos számára hasznos adatokról. 

A technológiai háttér leírása alapján amint a vásárló belép az eladótérbe, a kamerák a fizikai alakját egy virtuális kosárhoz társítják, így ez a megoldás összekapcsolja a vásárlót, a kiválasztott terméket és a Kende Retail Kft. által kimondottan a technológia használatához fejlesztett Take It Easy applikációban létrehozott személyes profilját.

cola_shop_yettel

A szétszteroidozott diversity alkonya

Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.

Ahogy a vásárló az üzletben mozog, a kamerák követik a mozgását, a beépített szenzorok pedig figyelik a kosarának tartalmát. Miután a vásárló befejezte a vásárlást, egyszerűen elhagyhatja az üzletet. A rendszer ezután megkezdi a kosara összesítését és kezdeményezi a fizetési tranzakciót. Ez a technológia az üzemeltető szerint nem gyűjt arcfelismerési adatokat, kizárólag a zökkenőmentes vásárláshoz szükséges mozgásokat és tevékenységet figyeli, teljes összhangban a GDPR szabályozási kereteivel.

A koncepció egyébként kísértetiesen hasonlít az Amazon idestova kilenc éve elindított bolthálózatánál, az Amazon Go-nál látottakhoz, csak akkor Jeff Bezosék még nem mesterséges intelligenciának hívták a háttérben működő technológiát, hanem gépi látásnak és deep learningnek.

Hogy az új törökbálinti egység mennyire hozza el a vásárlás jövőjét, azzal kapcsolatban éppen az Amazon Go pályafutásának íve adhat választ. Noha az eredeti tervek szerint a világ legnagyobb kereskedelmi lánca az indulástól számított tíz éven belül 2000 ilyen egységet nyitott volna, tavaly márciusig ebből 42 jött össze az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában.

Fontos kiemelni, hogy az Amazon Go egységek többnyire bolt méretű boltok, míg a törökbálinti üzlet első ránézésre inkább hasonlít egy túlméretes automatára, ahol az üdítők mellett snackek, készételek, konzerv ételek, tejtermékek, illetve higiéniai termékek is elérhetőek.

A Coca-Cola a következő három évben 15 hasonló boltot nyitna összesen 250 millió forint értékben. 

a címlapról