:

Szerző: Koi Tamás

2021. október 22. 14:16

Kezd körvonalazódni, mekkora mélyütést adott az online hirdetési piacnak az Apple

Most először lehet hellyel-közzel pontos képet kapni arról, hogy az iOS-ben idén nyáron megjelent új adatvédelmi beállítások hogyan hatnak az online hirdetésekből élő cégek árbevételére. Az első áldozat a Snap, de az Alphabet, a Twitter és a Facebook kilátásai sem éppen rózsásak.

Hatalmasat zuhant a Snapchat tulajdonosának, a Snap Inc. papírjainak értéke pénteken, miután a cég harmadik negyedéves eredményeire, illetve negyedik negyedéves kilátásaira alaposan rányomta a bélyegét az Apple új, nyártól életbe lépett adatvédelmi politikája, mely alapesetben kizárja, hogy az iOS-felhasználókat internetes nyomkövetők (trackerek) alapján célzott hirdetésekkel lehessen kiszolgálni.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A vállalat negyedéves eredményeinek ismertetése során a cégvezetők elismerték, hogy bár minden lehetséges módon igyekeztek felkészülni a hirdetési szolgáltatást vastagon érintő változásokra, azok a vártnál is súlyosabb következményekkel jártak, és ha ez nem lenne elég, az iOS új adatvédelmi beállításai révén még borúlátóbb jövő vár a szegmensre. 

Bár a cég negyedéves árbevétele látszólag hibahatáron belül, az előrejelzett 1,1 milliárd dollárhoz képest 1,07 milliárd dollárra csökkent, pusztán a fenti bejelentés hatására több mint 20%-ot zuhantak a Snap papírjai.

Természetesen nem az előrejelzéstől való 3%-os eltérést jutalmazta a tőzsde a hatalmas eséssel. A Snap számai alapvetően nehezen olvashatók, mert a cég óriási dinamikával növekszik, amiben szinte elbújnak a szezonális hatások. Annyi mindenesetre látszik, hogy az őszre ráfordulva most nem történt meg a árbevétel reklámpiacra jellemző látványos felskálázódása, az előző negyedévhez képest csak 11%-os a növekedés, illetve a korábbi két negyedév előző évhez viszonyított 66%-os és 116%-os növekedése is lecsökkent 57%-ra. Ennek megfelelően az Apple lépésének hatása nehezen dollárosítható, de a fenti számok tükrében akár 100 milliós léptékű is lehet, ami egy Snap méretű cégnél szignifikáns.

A zakó - jóllehet kisebb mértékben - magával rántotta az online hirdetés szegmens további nagyágyúinak, így az Alphabetnek, a Facebooknak és a Twitternek a papírjait is: a legnagyobb szereplők részvényárfolyama 2-4% közötti esést produkált a Snap beszámolójának közzétételét követően. A reklámpiac fenti szereplőinek hamarosan esedékes negyedéves jelentése után valószínűleg tisztul a kép, mekkora hatással is volt a piacra az Apple lépése. 

a címlapról