Ismét bírságolt jelöletlen véleményvezér-reklámok miatt a GVH
Ismét vizsgált - és büntetett - bújtatott reklámozás miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mely eljárásában ezúttal Berki Renáta Instagramon közzétett posztjait vizsgálta, melyekkel az influenszer egy óra- és ékszerkereskedő vállalkozás, a NEXT-TIME Kft. termékeit népszerűsítette hónapokon keresztül. Bár a véleményvezér ellenszolgáltatást kapott a megjelenésért, a fogyasztók ezt nem ismerhették fel a bejegyzésekből. Ezzel a hirdető és az influenszer megszegte a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényt, mely alapján a közöttük lévő kereskedelmi viszonyt egyértelműen, közérthetően és jól észlelhetően a fogyasztók tudomására kell hozni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A GVH Berki Renáta cégére, a B&B Media Group Kft.-re 2,2 millió forint, míg a NEXT-TIME Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-re 1,2 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A hatóság a bírság kiszabásakor enyhítő körülményként vette figyelembe vette, hogy a véleményvezér az eljárás alatt a jogszabályokhoz igazította gyakorlatát és minden kérdéses posztjába utólag beillesztette a #reklám megjelölést. A kereskedő cég is önként befejezte a vizsgált reklámozást.
A magyar versenyhatóság először 2016-ban emelte fel a hangját a véleményvezérek internetes kommunikációs csatornáin közzétett fizetett tartalmakkal kapcsolatban. Akkor Kasza Tibor cége és a Magyar Telekom megúszta bírság kiszabása nélkül, mivel mindkét vállalkozás önkéntes kötelezettségvállalást tett és korrigálta a jogsértést, azóta viszont kisebb büntetést kapott többek közt Dukai Regina és Rubint Réka cége is hasonló jogsértések miatt.