Kik a hazai piacvezetők?
Kifulladt az okostelefonos forradalom, a tabletek és a PC-k piaca pedig egyértelmű zsugorodásban. Kik a piacvezetők és kik hiányoznak a top 5-ös listáról? Kiadta az adatokat az IDC Magyarország, lássuk a valódi számokat!
Kezdjük a személyi számítógépekkel! A július-szeptember negyedévben összesen 126 ezer PC fogyott itthon, ez igen jelentős, 10 százalékos visszaesés 2015 hasonló időszakához képest. A visszaesés azonban nem egyenletes: legnagyobbat a munkaállomások piaca zuhant, szinte negyedével kevesebb gép fogyott. Igaz, az összvolument tekintve ez egy parányi szegmens, 956 ilyen gépet regisztrált itthon az IDC - a képhez hozzátartozik, hogy a piackutató definíciója nem sorolja ide a MacBook Pro sorozatot (mivel azokat a gyártó nem minősíti professzionális alkalmazások alá), így a tényleges szám ennél lényegesen magasabb lehet.
Jóval nagyobb a készre szerelt, egyben értékesített asztali gépek piaca, 24 ezer darabbal azonban itt is drámai, 18,9 százalékos a visszaesés. Ebben a számban nem csak a márkás (jellemzően intézmények, cégek által vásárolt) asztali számítógépek vannak benne, hanem az IDC hozzáveszi a csináld-magad, illetve a boltokban összeállított egyedi konfigurációkat is. Ezzel szemben a noteszgépek viszonylag jól tartották magukat, a 7,4 százalékos zsugorodással is 101 ezres értékesítés jött össze a harmadik negyedévben.
A gyártók sorrendjét a Lenovo vezeti, a dobogóra még az ASUS és a HP fért fel, a top 5-öt pedig az Acer és a Dell egészíti ki. A nagy hiányzó az Apple, amely a globális PC-piacon már bőven top 5-ös részesedéssel bír, itthon azonban nem fért fel a listára.
Mobiltelefonok
Az értékesített darabszámot tekintve messze a legnagyobb piacot a mobiltelefonok képezik, ilyen eszközből 774 ezer fogy egy negyedévben (!) az országban - ez amúgy két-három éves csereciklusnak felel meg a teljes telepített bázisra vetítve. A piac túlnyomó részét ma már az okostelefonok adják, ez a szegmens 4,1 százalékos növekedéssel 572 ezer egységre hízott. Van azonban még növekedési potenciál, a hagyományos "buta" telefonokból ugyanis még mindig 202 ezer darab fogy, ráadásul ennek zsugorodási üteme is roppant szelíd, csupán 3,5 százalékos a visszalépés tavalyhoz viszonyítva, úgy tűnik tehát, hogy az okostelefonos forradalom innen kis lángon fő tovább.
Egy képen a lényeg.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A hazai piacvezető a Samsung, a dél-koreaiakat egy kínai gyártó, a TCL tulajdonában lévő Alcatel követi. A harmadik helyet szintén kínaiak, a Huawei szerezte meg, a top 5-be pedig az Apple és a Lenovo fért be. Roppant meglepő, hogy az itthon hagyományosan erős Sony immár kicsúszott a listáról, úgy tűnik, hogy a japánok kivonulása a belépő és középső szegmensből erősen éreztette hatását a hazai, viszonylag árérzékeny piacon.
Tabletek
Már zsugorodásra váltott itthon a tabletpiac, a 85 ezres darabszám 1,8 százalékkal kisebb, mint tavaly ilyenkor. A visszaesésért a hagyományos tabletek zsugorodása okolható, a piac túlnyomó részét ezek az eszközök teszik ki 81 ezres darabszámmal, ez 2,4 százalékos esés tavalyhoz viszonyítva.
Egyelőre masszív kudarcnak tűnik viszont a "kettétéphető" tabletek koncepciója, ilyen eszközből mindössze 3900 egység fogyott, ráadásul a növekedés üteme sem túl acélos, tavalyhoz képest mindössze 11,2 százalékos az előrelépés. Ez mind az Apple, mind a Microsoft számára jelzésértékű lehet, mindkét szereplő nagy tételben fogad a "pro" tabletek térnyerésére, de egyelőre ezt a piac nem igazolja vissza.
A piacvezető (ahogy a telefonoknál) itt is a Samsung, a gyártót három kínai gyártó követi, itt a sorrend Lenovo-Huawei-Alcatel. A top 5-be pedig még éppen belefért az iPad-gyártó Apple is.
Metodológia
Kérdésünkre Tóth László, az IDC Magyarország elmondta, hogy a cég azokat az eladásokat igyekszik megbecsülni, amelyek hazai felhasználással végződnek. Ez azt jelenti, hogy (különböző eszközökkel) modellezi a beáramló szürkeimportot is, illetve a kifelé irányuló mozgást is.