Megszűnt az anonimitás a Google-hirdetéseknél
Nagyobb bejelentés nélkül érte el a Google, hogy a DoubleClick hirdetési adatok immár kapcsolatba kerülnek a felhasználók személyes információival, emailjeivel és keresési előzményeivel - ezzel a cég a személyre szabott hirdetéseket fejlesztené.
Megszüntette a Google az anonimitást a személyre szabott reklámok ajánlásánál - ezt eddig kategorikusan kizárta a szolgáltatásai közül. A DoubleClick hirdetései viszont mostantól kezdve össze vannak kötve a felhasználó nevével és más ismert információkkal, például az emailekkel, a meglátogatott weboldalakkal és a Google-ben végzett keresésekkel. Ez azt is jelenti, hogy a Google az éppen használt készüléktől függetlenül tudja, hogy ki használja éppen a szolgáltatásait, és minden felületen a felhasználóhoz illő hirdetést tudja felajánlani.
A Google még 2007-ben vásárolta fel a DoubleClick internetes hirdetéskiszolgáló rendszert 3,1 milliárd dollárért, elhalászva az üzletet a Microsoft orra elől, és nagy előnyt biztosítva magának a piacon. Akkor ígéretet tett Sergey Brin alapító, hogy a személyes adatok védelme "első számú prioritás" lesz az új termékek kialakításakor. A cég mindeddig tartotta magát a kijelentéshez, de a ProPublica felhívta a figyelmet egy aprónak tűnő, mégis jelentős változásra a személyes információk kezelésével kapcsolatban.
Mindössze egy mondat változott az Adatkezelési Szabályzatban idén júniusban, mely kizárta, hogy a DoubleClick süti információk összeköthetőek legyenek a személyes információkkal a felhasználó beleegyezése nélkül. Ehelyett megjelent az a mondat, miszerint a saját fiók beállításától függ, hogy más oldalakon vagy appokban végzett tevékenységek összefüggésbe hozhatóak-e a személyes információkkal a Google szolgáltatásainak és hirdetés megjelenítésének "fejlesztése érdekében".
Különösebb bejelentés nélkül egy frissítés figyelmeztette a felhasználókat a változásról, mely arról tájékoztatta a felhasználókat, hogy a Saját fiók néhány új funkcióval bővült. Az újítás pont azt szolgálja, amitől a Google eddig igyekezett szóban elzárkózni, vagyis összeköti a keresési információkat a személyes adatokkal, ezáltal megszünteti az anonimitást. Az "új funkció" elfogadására a Google kényszerítette a jelenlegi felhasználókat, az új regisztrálók pedig csak ennek elfogadásával léphetnek már be a Google szolgáltatásokba.
Utólag kikapcsolható a kéretlen funkció a saját fiókban, bár nem egészen triviális módon, a tevékenységek elmentése és a személyre szabott reklámbeállítások két különböző menüpontban találhatóak. A New York Magazine szerint a saját tevékenységek aloldal tevékenységvezérlők menüpontja alatt található az információk átnyújtását lehetővé tevő pipa: "A Google-szolgáltatásokat használó webhelyekről és alkalmazásokból származó Chrome böngészési előzmények és tevékenységek szerepeltetése" felirattal. A súgó szerint ez azt jelenti, hogy a Google elmenti a Chrome a böngészési előzményeket, a használt webhelyek és alkalmazások által megosztott adatokat, valamint a Google szolgáltatásait használó webhelyeken és alkalmazásokban végzett tevékenységeket, így a szolgáltatások közé tartoznak például a beágyazott térképek és keresőmezők, illetve a Google által a webhelyeken és alkalmazásokban megjelenített hirdetések.
Egy másik beállítás szabályozza kifejezetten a hirdetések személyre szabását a Google-szolgáltatásaiban és a több mint 2 milliós partner-oldalon, ahol a hirdetések megjelennek. Az ehhez kapcsolódó megfigyelés kikapcsolása a saját fiókban a hirdetésbeállítások aloldalon belül a hirdetésbeállítások kezelése funkcióval lehetséges. A felületen ki kell venni a pipát "a Google-fióktevékenységek és információk felhasználása a hirdetések személyre szabásához ezeken a webhelyeken és alkalmazásokban, illetve az erre vonatkozó adatok tárolása Google-fiókjában" jelölőnégyzetéből - írja az Engadget.
Amennyiben ezt a pipát kiveszi a felhasználó, továbbra is kapni fogja az oldalakon a reklámokat, de általánosabb információk alapján, például lokáció, életkor, egyéb demográfiai adat és a keresési előzmények - viszont a személyes, nevesíthető adatok nélkül. Ahogy a Google figyelmeztetést küld, a funkció szüneteltetésével nem törlődnek a korábban elmentett tevékenységek, hanem csak a jövőben szűnik meg ezeknek az adatoknak a tárolása és összekötése.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
"A hirdetési rendszerünk az okostelefon forradalom előtt készült." - válaszolta a Google szóvivője, Andrea Faville a ProPublica cikkére. Akkoriban a fejlesztők egyszerre csak egy készülék felhasználói kezelésére koncentráltak a tervezés közben, de azóta megváltoztak a szokások, és ahogy az emberek a Google-t használják sok különböző eszközön. A szóvivő megerősíti, hogy ez a funkció kikapcsolható a Google saját fiókon belül, mint ahogy több mint egy milliárd ember változtatott is a saját (valamilyen) beállításain az elmúlt évben.
A Google csak egy sorban a cégek közül, amely átlépte saját határait és szembement eddigi adatvédelmi elveivel, de például a Facebook ezt már sokkal korábban megtette. Az eset hasonlít a WhatsApp nemrégiben elkövetett szabályzat-változtatására, mely szerint a jövőben átadja a felhasználók adatait az anyacégének - miközben a cég pár évvel ezelőtt megesküdött ennek az ellentétére, mint ahogy jelenleg a Google-nél is történik. A szolgáltatások közötti erős verseny miatt a cégek egyre inkább hozzányúlnak az általuk felhalmozott, értékes személyes adatokhoz, amely a szolgáltatások fejlesztése mellett a felhasználók egyre nagyobb kiszolgáltatottságát is eredményezi.