:

Szerző: Habók Lilla

2016. augusztus 10. 17:05

Startupok forradalmasítanák az oktatást

A technológiával gazdagon támogatott, személyre szabott oktatást tartják a jövő kulcsának - az amerikai AltSchool már 133 millió dollárt szerzett a fejlesztéshez.

Megváltoztatná az iskolai tanulás módszertanát az AltSchool nevű San Francisco-i startup - a hagyományos oktatás helyett a sokkal hatékonyabb, személyre szabott oktatás módszerét szeretné kidolgozni. 2014-ben 33 millió dollárt, majd 2015. májusában 100 millió dolláros támogatást kapott az ötlet kivitelezéséhez a Founders Fund kockázati tőkealaptól illetve Mark Zuckerberg és Priscilla Chan házaspár alapítványától. Most pedig a szervezet azt tervezi, hogy újabb szintre lép, és licencelt formában továbbadja a jó gyakorlatait olyan iskoláknak, amelyek nyitottak az új módszerekre, de nincs 133 millió dollárjuk a saját fejlesztésre.

Az alapító-vezérigazgató, Max Ventilla korábban a Google+ egyik alapító csapattagja, majd a Google termékek személyre szabásával foglalkozó projekt vezetője volt. A tanítás javítását célzó startup nem az első az életében, korábban a 2001-ben eladott Krypteian Systems és a Google által 2010-ben felvásárolt Aardvark közösségi kereséssel foglalkozó cégeket vezette.

A startup nem csak elméletben foglalkozik a oktatásfejlesztéssel, hanem több mikro-iskolát működtetnek 5-8 évesek számára, ahol a startup oktatáskutatói a gyakorlatban kísérleteznek az új módszerekkel, persze nagyon sok informatikával támogatva. Az iskolák San Franciscóban, Palo Altóban és New Yorkban találhatóak, a tandíjuk is változatos, nagyjából 2600-3000 dollár (700 000-800 000 forint) között mozog - havonta. Az alapítók nem terveznek ennél több helyszínen iskolát nyitni, viszont a licencelt forma jó lehetőséget ad majd az új módszerek gazdaságos terjesztésére. Gyors világmegváltó céljaik azonban nincsenek, először magániskolák fejlesztésével folytatják a munkát, Ventilla tervei szerint Amerikában az első állami iskolák 15 év múlva kezdik átvenni a módszereiket.

Mitől egyedi az oktatás?

Minden gyerek saját magának választ olyan tevékenységet, amiben fejlődni szeretne, és a nap egy részét használhatja erre. Ahogy egy kislány fogalmaz az egyik videóban: „A korábbi iskolámban mindenkinek ugyanazt kellett tanulni, ugyanabban az időben, itt pedig azt tanulhatom és olyan szinten, ahogy én szeretném, szórakoztató módon.” A személyes tanulási célokat mindenki a saját tabletjén adja meg, például tartalom publikálása, algoritmusok tanulása, projekt prezentálása.

Ha valamit nem sikerült elsőre teljesíteni, akkor sem jár érte rossz osztályzat, hanem motiválják egymást a jobb teljesítményre. A választható tevékenységlistát a tanárok állítják össze, és minden diáknak egyénileg segítenek a kiválasztott célok elérésében, illetve a további fejlődésben. Ez a személyre szabott oktatás persze csak kis létszámú csoportokat tesz lehetővé, ahol vegyes életkorú gyerekek tanulnak együtt.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.

Egy iskolai nap 8-9 óra között indul, mikor a diákok tabletes jelenléti íven bejelölik, hogy megérkeztek, majd 9 óra után indul a tanítás három nagyobb egységre bontva. Délelőtt a hagyományos tananyagok kapnak szerepet, ebéd után a gyerekek a saját projektjeiken dolgoznak, délután pedig a kötelező tananyagon túli fejlesztéssel foglalkoznak, például programozás, nyelvtanulás, sport.

A diákok csoportos tanítási órákon is részt vesznek, de a hagyományos frontális oktatás helyett mindig a tevékenység kipróbálásán és a történtek közös megbeszélésén van a hangsúly. A szemléltetéshez például legókockákat használnak, közösen kísérleteznek vagy akár osztálytermen kívüli látogatásokat szerveznek.

A vezetőség másik víziója tehermentesíteni az oktatókat, meglátásuk szerint a tanároktól túl sok időt vesznek el a hétköznapokban az adminisztrációs és szervezeti teendők. Az iskolahálózaton belül külön csapat foglalkozik a Termékmenedzsment, a Mérnöki tervezés és a Design feladataival, ők fejlesztenek a diákok számára tevékenységlistát, a tanároknak vezetői felületet és külön appot a szülők számára.

Mi a helyzet itthon?

Magyarországon is láthatunk példát arra, hogy egy startup (Prezi) társalapítója, Halácsy Péter másokkal közösen magániskola létrehozásába fog. A Budapest School nagyjából hasonló célokkal rendelkezik mint az AltSchool, a hazai kezdeményezés is az oktatás megreformálására törekszik. Ebben az esetben is a hangsúly a személyre szabott képzésen, a projekt alapú oktatáson és a sokszínű, vegyes életkorú csoportokon van. Két helyszínen, a Balaton Házban és a Hadik-házban létrehozott iskola 2015-től várja a 3-6 éves jelentkezőket, de a jövőben újabb iskolák nyitását tervezi a csapat.

Állami szinten a napokban hirdették meg a Digitális Oktatási Stratégia (DOS) elkészültét, mely kifejezetten a digitális írástudás céljaival foglalkozik a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőttkori tanulás szintjén. A személyre szabott oktatás csak a felsőoktatással kapcsolatban jelenik meg célkitűzésként, míg a köznevelésben első körben inkább a tantárgyak informatizálását és a mérés-értékelés rendszerének kialakítását végeznék el. Annyi mélyebb elemzés nélkül is leszűrhető, hogy 2020-ra a köznevelésünk nem az AltSchool iskoláihoz fog hasonlítani - igaz, az Egyesült Államokban sem.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról