Illegális szerencsejáték miatt perelik a Valve-ot
Két oldalról is tűz alá került a Valve az elmúlt hetekben, miután két perben is azzal vádolják a céget, hogy illegális online szerencsejáték-piacok létrehozását támogatta, illetve részesült azok bevételeiből. A vállalat hosszú hallgatás után reagált az eseményekre.
Először reagált nyilvánosan a Steam online áruházat érő, illegális szerencsejátékkal kapcsolatos vádakra a Valve: a cég július 13-án közzétett nyilatkozata szerint rendszerét a felhasználási feltételekbe ütköző módon használták ki, szerencsejáték-oldalaktól semmilyen bevételre nem tett szert és semmilyen üzleti kapcsolatot sem ápol azokkal. A nyilatkozat két, a cég ellen nemrég indított per kapcsán látott napvilágot, amelyek lényegében azonos vádakat fogalmaztak meg a Valve-val szemben.
Az első per még június 23-án indult, ebben egy Counter Strike: Global Offensive (CS:GO) játékos támadta meg a vállalatot, mondván, az tudatosan hagyta, sőt együttműködésével segítette egy illegális online szerencsejáték-piac létrehozását és fenntartását, ahol a felhasználók - legyen szó játékosokról vagy külső, harmadik felekről - a különböző készpénzért értékesíthető játékbeli fegyverfestéseket, kvázi a kaszinókból ismert zsetonokként használták az online hazardírozás során.
A Connecticut államban indított per, amelyről a Polygon az elsők között számolt be, a Valve mellett három külső webhelyet, a CSGO Diamonds, a CSGO Lounge és az OPSkins oldalakat említi, amelyek a Valve-val karöltve lehetővé tették a különböző festések, skinek fogadásokhoz fedezetként való használatát. A helyzetet súlyosbítja, hogy számos külső CS:GO weboldal nem kéri a felhasználót, hogy nyilatkozzon életkoráról, így az illegális fogadásokban kiskorúak is egyszerűen részt vehetnek. A perben említett fogadások menete, hogy a felhasználók a Valve-től pénzért megvásárolják az említett skineket, majd azokat tétként használva, profi CS:GO meccsekre kötnek fogadásokat, végül pedig azokat értékesítve ismét készpénzhez jutnak. A vádak szerint a Valve nem csak a "zsetonokat" értékesíti, de a külső weboldalak bevételeiből is részesül, a tranzakciókból ugyanis 5 százalék a céget illeti.
YouTube-sztárokat is érint a botrány
Szinte azonos panaszokat fogalmazott meg a második per is, amely néhány nappal később, július 1-jén látott napvilágot Floridában, noha a felsorolt fogadóoldalak sorát a CSGO Lottóval is bővítette, amelyet két népszerű YouTube-gamer, Trevvor Martin és Tom Cassel is népszerűsített, videóikban komoly összegeket bezsebelve az oldalon. Mindkét videókészítő több milliós feliratkozótáborral rendelkezik YouTube-on - és mint kiderült egyben a CSGO Lotto tulajdonosai is, tavaly december óta.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az egyre távolabbra gyűrűző botrány kirobbanását követően a Valve közel két hétig hallgatott, tegnap közzétett nyilatkozatában pedig elhatárolódott a szerencsejáték-oldalaktól, illetve sietett kiemelni, semmilyen bevételre nem tett szert azokon keresztül. A vállalat szerint a fogadóoldalak két lépcsőben tudták felépíteni tevékenységüket: először a cég OpenID API-ját használva lehetővé tették, hogy a játékosok igazolják, hogy az adott Steam fiók és virtuális javak valóban a tulajdonukban vannak, második lépésben pedig automatizált Steam fiókokat hoztak létre a valós felhasználók imitálásához.
Mindez a Valve szerint szembemegy a felhasználási feltételekkel, a cég ennek megfelelően közleményében ígéretet tett, hogy figyelmeztetést küld ki az érintett weboldalaknak, hogy függesszék fel tevékenységüket a Steamen keresztül. A fentiek fényében ugyanakkor a "figyelmeztetések" kifejezetten visszafogott lépésnek tűnnek a cég részéről, amely így látszólag nem igazán siet kikényszeríteni felhasználási feltételeinek betartását. A nyilatkozatban a vállalat nem említette a két folyamatban lévő pert - az ügyről mindenesetre valószínűleg nem most hallunk utoljára.