Egyelőre orbitális bukás az Android Wear
Csak késik, vagy egészen elmarad a viselhető eszközök áttörése? Az okosórák és a fitneszkütyük már egy ideje a piacon, mégis marginális az érdeklődés és a kereslet. A gyártók próbálkoznak, de egyelőre kevés sikerrel.
Nem nőtt a várakozásoknak megfelelően a viselhető eszközök piaca - vonhatjuk le a konklúziót az IDC friss piaci összesítőjéből. Eszerint a fitneszkarperecekből és okostelefonokból összesen 19,7 millió darab fogyott az első negyedévben, ami 67 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Ahhoz képest, hogy a piac még mennyire gyerekcipőben jár, és mekkora várakozás és médiavisszhang övezi a termékeket, ez látványosan gyenge eredménynek számít.
A piacvezető immár szokás szerint a Fitbit, a 100-200 dolláros fitneszkiegészítőkkel a gyártó továbbra is tarol a piacon, de éves szinten csak negyedével, 4,8 millióra tudta növelni eladásait, az Alta és a Blaze modellek egyenként is milliós nagyságrendben fogytak. A második helyet a Xiaomi szerezte meg, a kínai cég dömpingáron értékesített fitnesz-érzékelőiből 3,7 millió fogyott, ami 41 százalékos növekedés és az összesített piac 19 százalékára elegendő.
Az Apple volumen szerint a harmadik helyet szerezte meg, mintegy 1,5 millió darabos értékesítéssel és 7,5 százalékos részesedéssel. Ezzel zárult az Apple Watch első teljes éve - így egyelőre nincs mihez hasonlítani az éves dinamikát. Az viszont szemet szúr, hogy az előző három negyedévben ennél sokkal-sokkal több óra fogyott - rendre 3,6 millió, 3,9 millió és 4,1 millió darabot értékesített a cég az előző három negyedévben.
A negyedik helyen a Garmin áll, a cég elsősorban prémium fitneszkiegészítőkben utazik, ezekből összesen 900 ezer fogyott három hónap alatt, ami 28 százalékos növekedés. Az ötödik helyen holtversenyben a Samsung és jobbára ismeretlen, olcsó, gyerekeknek szánt óra-telefonokban utazó BBK áll, 700 ezer eladott eszközzel.
BBK Y02 - holtversenyben ötödik
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A nagy vesztes az Android Wear, a Google-féle okosórás platformra fogadó gyártók egyike sem tudott bekerülni a top5-be (a Samsung ugye a saját Tizen rendszerével dobja piacra a saját óráit). Ezek a gyártók együtt az "egyéb" kategóriában kaptak helyet, amely 7,3 millió darabbal már a piac 37 százalékát teszi ki - azonban ezt rengeteg egyedi szereplő teszi ki.
Metodológia
Sajnos az IDC nem különbözteti meg definíció szintjén az okosórákat, a fitnesz-karkötőket és az egyéb viselhető elektronikát (például okosszemüvegeket), így viszont a rangsorolás eléggé érdektelen. A Fitbit és a Xiaomi ugyanis "filléres" eszközökkel árasztja el a piacot, míg az Apple sokszáz dolláros okosórákkal versenyez, a Samsung pedig igyekszik a piac minden szegmensében képviseltetni magát. Ettől persze csak a piaci részesedésre vonatkozó adatok lesznek értéktelenek, az eladási darabszámok helyesek és fontos támpontot adnak a különböző szereplők teljesítményére vonatkozóan.