:

Szerző: Hlács Ferenc

2016. február 1. 11:54

A Samsung is beengedi a reklámblokkolókat böngészőjébe

Hirdetésszűrő API-t adott ki saját androidos böngészőjéhez a Samsung is, már meg is érkeztek az első blokkolóappok. Utóbbiak gyorsabb böngészést és karcsúbb adatforgalmat ígérnek - a kiadók kárára.

Tavaly ősszel nagy port kavart mikor az Apple az iOS 9-cel megnyitotta mobil operációs rendszerét (pontosabban a Safari böngészőt) a különböző hirdetésblokkoló appok előtt, a megosztott véleményeket kiváltó lépés visszhangja azonban egy-két hét alatt elcsendesedett. A kedélyeket most a Samsung borzolja fel újra, a vállalat ugyanis bejelentette, maga is a felhasználókra bízza a reklámok sorsa fölötti ítélkezést, arra már a koreai gyártó okostelefonos böngészőjében is lehetőség van. Noha Androidon a hirdetésblokkolás nem jelent eget rengető újdonságot, ahhoz eddig vagy külső forrásból kellet appokat telepíteni vagy épp dedikált böngésző használatára volt szükség, mint az Adblock Browser. Mostantól a Samsung alkalmazását használóknak nem kell váltaniuk a reklámok kiszűréséhez.

A vállalat nemes egyszerűséggel Internet névre keresztelt böngészőjében egy automatikus frissítéssel teszi lehetővé a hirdetésblokkolást. Ahogy az Apple-nél, a Samsung esetében sem közvetlenül a böngésző szűri ki a hirdetéseket, a vállalat ehelyett egy API-t ad ki, amelynek segítségével külső fejlesztők elkészíthetik saját tartalomblokkolóikat a cég alkalmazásához. A bejelentéssel egy időben már meg is érkeztek az első jelentkezők: az Adblock Fast névre hallgató hirdetésvadász iOS-en, illetve az asztali Chrome böngészőhöz már jó ideje letölthető, most pedig a Samsunggal karöltve Androidra is utat talált. De mezőnyben szintén gyorsan feltűnt az Apple platformján ugyancsak az elsők között megjelenő Crystal is.

Az Adblock Fast egyébként a szűréshez ugyanazt a listát, az EasyListet használja, mint az Adblock Plus, így egyes, arra valamilyen okból érdemesnek ítélt reklámokat átengedhet - legyen szó kevésbé tolakodó tartalmakról, vagy épp megfelelő fizetési hajlandóságot mutató hirdetőkről.

00:12
 

Adblock Fast

Még több videó

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Fontos kiemelni, hogy a lépés nem csak a koreai cég készülékeit használókat érinti, a Samsung böngészője ugyanis szabadon letölthető a Google alkalmazásboltjából, így azon keresztül gyakorlatilag bárki dönthet a reklámmentes böngészés mellett - a Play Store adatai szerint a Samsung Internet telepített bázisa jelenleg 10 és 50 millió között mozog, így nem elhanyagolható tömegekről van szó.

A hirdetések kiszűrésének előnyeit valószínűleg nem kell részletesen ecsetelni, az egyes weboldalak a reklámok nélkül jelentősen gyorsabban betöltődnek (az Adblock Fast 51 átlagban százalékos gyorsulást ígér) a blokkolók továbbá a potenciálisan rosszindulatú vagy félrevezető reklámokat is kiszűrik - a hasonló appok mobilon különösen vonzók, hiszen segítségükkel a felhasználók az adatforgalmon is nem elhanyagolható mennyiségben spórolhatnak. Az előnyökért cserébe ugyanakkor azok, akik a hirdetések blokkolása mellett döntenek, rengeteg weboldalt megfosztanak elsődleges bevételi forrásától.

Mindenesetre ha az iOS-en látottakat vesszük alapul túl nagy aggodalomra egyelőre nincs ok: az Apple platformján megjelenésüket követően az első helyekre kilövő hirdetésblokkoló appok néhány hét elteltével szépen lecsorogtak a látható pozíciókból. Az új bejelentés kapcsán ráadásul szintén "enyhítő körülmény", hogy az csak az Android platform egyetlen böngészőjét érinti, ráadásul annak is 4.0 vagy újabb verzióit. Jó eséllyel ahogy iOS-en, itt is a technológia iránt érdeklődők szűkebb köre adja majd a felhasználói bázis nagy részét.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról